Související články


Shromáždit od veřejnosti co nejvíce fotografií z přelomového roku 1989 chce Česká tisková kancelář (ČTK) ve svém projektu Okamžiky sametové revoluce. Pokusí se doplnit obraz významné události novodobých českých dějin pomocí fotografií z archivů kohokoli, kdo tehdejší události zachycoval. Snahou je získat vedle známých záběrů z Václavského náměstí nebo z Letné i snímky z dalších měst i vesnic. Cílem projektu je získat jak fotografie z podzimního dramatického dění roku 1989, tak i z událostí, které byly předzvěstí listopadové revoluce a k nimž patří třeba už srpnové události roku 1988, Palachův týden v lednu 1989, trabanty v letních pražských ulicích, které tam zanechávali lidé utíkající přes město z východního Německa, nebo svatořečení Anežky Přemyslovny v Římě jen pár dní před 17. listopadem.

Nejlepší snímky se stanou součástí venkovní výstavy, která se představí na přelomu července a srpna 2019 na Letní filmové škole v Uherském Hradišti, v listopadu bude instalována v Praze. "Smyslem projektu není opakovat známé věci, ale dostat do toho příběh a připomenout i regionální a lokální události. Druhý aspekt je, že bychom o případný získaný materiál rádi obohatili náš fotoarchiv," řekl šéfredaktor Fotobanky ČTK Petr Mlch. Projekt volně navazuje na výstavu Okamžiky století, kterou ČTK loni připravila ze svého fotografického archivu ke stému výročí založení Československa.

Největší tuzemský výrobce letecké techniky Aero Vodochody loni zvýšil čistý zisk na 264 milionů korun z předloňských 175 milionů korun. Tržby firmě meziročně vzrostly z 2,2 miliardy na tři miliardy korun. Firma kvůli dostatečnému počtu zakázek a široké nabídce výrobních programů předpokládá, že letošní zisk vzroste o polovinu a tržby o jednu miliardu korun. ČTK to řekl prezident společnosti Ladislav Šimek. Aero je podle Šimka vyspělá montážní firma, která vyrábí významné části letadel pro řadu zákazníků. Mezi pilotní programy patří unikátní výroba vrtulníku S-67D, které český výrobce pro americkou společnost Sikorski připravuje v podstatě celé. Sériově firma podle Šimka vyrábí mimo jiné střední část křídla pro letouny Alenia C-27 J Spartan, kokpity pro legendární vojenský vrtulník UH-60M Blackhawk, dveře pro civilní letadla Embraer 170 a 190 nebo kity náběžných hran křídel a lemovací vzpěry na podvozky pro airbusy.

Aero Vodochody také uzavřelo s Tuniskem kontrakt na generální opravu šesti letounů L-59. Dalšímu státu opraví 17 letadel L-39. Oba stroje pocházejí z dílen Aera a už se nevyrábějí. L-39 Albatros je dvoumístný cvičný letoun navržený zejména pro výcvik armádních pilotů. Může plnit i lehké bojové úkoly. Novější letoun L-59 Super Albatros má výkonnější motor a dokonalejší systémy. Poprvé vzlétl v roce 1986 a vyrobeno jich bylo 60. Tato letadla jsou předchůdci bitevníku L-159, který od roku 2001 používá česká armáda, jež je hlavním partnerem vojenské divize Aera. Zástupci firmy i státu jednali v posledních letech o prodeji L-159 v řadě zemí, avšak bez úspěchu.