25-09-2009

Foto: Evropská komiseFoto: Evropská komise Obvodní soud pro Prahu 5 vydal už dva pravomocné rozsudky, podle kterých má cestovní kancelář Sunny Days zaplatit odškodnění dvěma skupinám lidí, kteří s ní předloni letěli do Egypta se zpožděním více než 30 hodin. České soudy tímto poprvé rozhodly ve prospěch klientů cestovní agentury kvůli jejímu velkému zpoždění, a jde tak o průlomové rozhodnutí. Píše to dnešní vydání Mladé fronty Dnes (MfD) s tím, že u českých soudů probíhá několik dalších sporů a minimálně proti jednomu dalšímu vynesenému rozsudku se Sunny Days už odvolala. Podle rozsudků, které má MfD k dispozici, má Sunny Days zaplatit jedné skupině cestujících, která měla zájezd za 68.000 Kč, přes 13.000 Kč a druhé, která byla na zájezdu za 80.000 Kč, 20.000 Kč. Soud tak některým zákazníkům přiznal až čtyřnásobek toho, co jim CK nabídla. Na rozdíl od Sunny Days soud nepovažoval za kompenzaci slevu na další zájezd, ale peníze v hotovosti. "Nabídka 15procentí slevy na příští zájezd je zcela irelevantní. Žalobce má tudíž právo domáhat se slevy z ceny zájezdu," vysvětluje tento postup rozsudek. Výše odškodného je na soudcích, ti přihlížejí například i k tomu, zda lidé cestovali s malými dětmi. CK Sunny Days zkoušela ve sporu vinu svalit na leteckou společnost, podle soudu však odpovídá za zpoždění ona sama, nikoliv přepravce. Sunny Days mohou čelit i dalším žalobám za obří zpoždění, která nabrali klienti letos při cestách na dovolenou nebo zpět z Tuniska. Velká zpoždění však trápila i klienty dalších cestovních kanceláří.

 

Deník Právo si všímá, že boj ČT proti levici pokračuje. Rada ČT změnila v srpnu svůj postoj ke stížnosti na svou zprávu o občanském protestu v Drážďanech proti pravicovému falšování a zneužívání německých dějin letos v únoru. Demonstrace při výročí amerického bombardování Drážďan se zúčastnila německá sociální demokracie, strany Levice a Zelení, kteří u našich západních sousedů také patří do levicového politického spektra. Shromáždění také podpořily odbory a evropská síť 560 protifašistických a protirasistických organizací. To lze podle Práva jen těžko označit za sedm tisíc anarchistů, jak to udělala ČT ve své reportáži v únoru. Mezi deseti tisíci antifašistickými demonstranty bylo anarchistů jen 600. Tyto počty se české pravici do krámu nehodí. A ta má v ČT silnější zastoupení než mezi Pražany, o levicovějším zbytku republiky nemluvě. Redakce zpravodajství se při reakci na stížnost nestyděla tvrdit, že při zpracování reportáže vyšla z agenturních zpráv. Přitom zpráva ČTK, zpracovaná podle DPA o anarchistech vůbec nemluvila. Deník Právo doplňuje, že redaktoři ČT podporují pravici a tak štvát pod praporem antikomunismu proti levici je jejich svaté, veřejnoprávní poslání. Redaktoři ČT nejsou korumpováni - oni jednoduše rovnici fašismus = komunismus = levice vážně věří.

 

Zpoplatnění zpravodajství na webu, o němž uvažují přední vydavatelé ve světě i tuzemsku, by nevadilo 38 procentům českých uživatelů internetu. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mediaresearch, zveřejněného sdružením Tuesday Business Network. Informují o tom dnešní Lidové noviny (LN). Průzkum se uskutečnil v polovině září na vzorku 508 respondentů, což představuje reprezentativní vzorek pro internetovou populaci starší 15ti let, tedy zhruba pro 3,9 milionů lidí. Téměř pětina uživatelů by si zpravodajství na webu předplácela za nejvýše 50 korun měsíčně, respektive 600 korun ročně. Zhruba desetina přitom odmítá model paušálního předplatného, ráda by si vybírala konkrétní materiály a služby. Metodou, která by nyní byla pro předplatné nejpopulárnější, je převod z bankovního účtu. Kromě toho by uživatelé internetu nejraději využívali placení prostřednictvím krátkých textových zpráv (SMS) z mobilních telefonů. Podle ankety ze začátku září z tuzemských zpravodajských internetových serverů uvažují o zpoplatnění svých služeb například iDnes.cz, Lidovky.cz či tn.cz. Zatím ovšem vyčkávají. Rezervovaně se ke zpoplatnění staví z velkých serverů iHNed.cz a zcela jej odmítají Novinky.cz. Podle expertů by tak ovšem mohly servery ztratit část čtenářů, uzavírají LN.

 

Komerční televize Nova v těchto dnech spustila prodej internetové regionální reklamy, která se bude zobrazovat jen uživatelům v daném regionu. Nova se tak snaží ke svému inzertnímu prostoru na internetu přilákat menší inzerenty, jako jsou lokální podniky, živnostníci nebo sítě prodejen, kteří vzhledem k omezeným rozpočtům nedosáhnou na televizní reklamu. Deníku E15 to sdělil nejmenovaný zdroj z bermudské společnosti Central European Media Enterprises (CME), která Novu vlastní. Nova o projektu nechtěla prozrazovat příliš informací. "Můžeme potvrdit, že s tím projektem začínáme. Regionální internetová reklama je jednou z aktivit, na které se chceme na našich webech zaměřovat. Zatím je ale předčasné sdělovat jakékoliv podrobnosti," řekla deníku mluvčí Novy Michaela Fričová. Podle informací E15 stanice vytvořila tým přibližně deseti prodejců, každý z nich má na starosti jeden region ČR. Díky technickým možnostem sítě lze tuto reklamu zaměřit velmi přesně. "Dokážeme cílit velmi hluboko, až na úroveň měst," řekl E15 šéf internetové divize Novy Daniel Grunt. Lidé z internetové branže mají o projektu novácké regionální reklamy pochybnosti.

 

Společnost Racio, břeclavský výrobce pufovaných cereálních chlebíčků z rýže a pšenice, už vyváží za hranice více zboží, než prodá na domácím trhu. Firma zároveň v loňském roce dosáhla rekordního zisku, píše dnešní Mladá fronta Dnes (MfD). Výrobky Racia jsou tak ke koupení již v Německu, Rakousku, Itálii, Norsku, Maďarsku nebo v Chorvatsku. Část produkce firma vyrábí také v biokvalitě či ze staroegyptské pšenice s názvem kamut. Tržby Racia loni stagnovaly, společnost utržila za vlastní výrobky a služby 231 milionů korun, což je jeden milion více než v roce 2007. Zastavil se tak trend předešlých let, kdy firma rostla o desítky procent ročně, píše deník. Letošní sklizeň rýže by měla být poměrně velká, takže je pravděpodobné, že její ceny půjdou dolů. U pšenice už ceny podstatně spadly, meziročně až o čtvrtinu.

25-09-2009