Zprávy | Z archivu rubriky


Kraje žádají na většině úseků silnic první třídy, o které se od příštího roku rozšíří mýtný systém, nulovou sazbu mýtného. Zdarma by tak mělo být přes 753 kilometrů, dalších 117 kilometrů chtějí kraje zpoplatnit. Celkově by se mýtný systém měl rozšířit přibližně o 870 kilometrů. ČTK to řekla předsedkyně Asociace krajů Jana Mračková Vildumetzová. Nulovou sazbu bude muset ještě schválit vláda, kraje však loni dostaly příslib, že stát bude jejich výběr respektovat. Z úseků, které budou nově zařazeny do mýtného systému, by tak podle přání krajů a obcí mělo být zpoplatněno pět. Jde o úseky Mirošovice-Mezno na silnici I/3 (43,5 kilometrů), Praha-Jíloviště na silnici I/4 (5,2 kilometrů), Turnov-Jičín na silnici I/35 (13,8 kilometrů), Hradec Králové-Jičín na silnici I/37 (13,8 kilometrů) a na středočeské části silnice I/38 mezi Poděbrady a Čáslaví (přes 37 kilometrů). Na zbylých úsecích kraje žádají nulovou sazbu. Kraje a obce se podle Mračkové Vildumetzové obávaly, že zpoplatnění všech úseků by vedlo k přesunutí velké části kamionové dopravy na menší silnice druhé a třetí třídy.

Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na silnicích první třídy od ledna 2020. Na dálnicích by měl fungovat už o měsíc dřív. Provozovatelem bude konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Po rozšíření bude mýtný systém fungovat na celkem 2300 kilometrech dálnic a silnic první třídy.

Babiš v Dubrovníku kritizoval roztříštěnost v podpoře exportu Český premiér Andrej Babiš na setkání s českými podnikateli v Dubrovníku kritizoval roztříštěnost v podpoře exportu. "Je potřeba, aby podpora exportu byla pod jednou střechou," uvedl Babiš na okraj ekonomického fóra, které doprovází summit platformy 16+1, tedy zemí střední, východní a jihovýchodní Evropy a Číny. Na mysli měl fungování agentur CzechTrade, CzechInvest či CzechTourism. "Jde o to, aby zastupování bylo na jednom místě. Ať se spojí CzechTrade s CzechInvestem, ta doba se změnila. Teď tam zase vymysleli Tým Česko. Co to je?" řekl český premiér a kritizoval v této oblasti "věčný souboj mezi ministerstvem zahraničí, průmyslu a obchodu a ještě ministerstva pro místní rozvoj". Babišova slova potvrdil i jeden z účastníků podnikatelské mise Georgi Bidenko z malé české rodinné společnosti Environment Commerce CZ. "Vzhledem k množství agentur nebylo jasné, na koho se obrátit," uvedl s tím, že si raději sám našel čínskou firmu a obchod dojednal s pomocí čínské ambasády. Vše se mu podařilo do půl roku a nyní bude v Dubrovníku podepisovat s čínskou stranou kontrakt na výstavbu dvou čistíren odpadních vod ve dvou čínských provinciích v celkové hodnotě 220 milionů juanů (téměř 743 milionů Kč).

Babiš se již ve čtvrtek na okraj summitu setkal se svým čínským protějškem Li Kche-čchiangem. Po jednání uvedl, že čínské investice v České republice zatím nejsou na zcela uspokojivé úrovni. Zároveň dodal, že je třeba, aby se "bezpočetné návštěvy a kontakty promítly i do byznysu".

Cílem platformy 16+1 je prohlubování ekonomické spolupráce. Nynější summit je již osmým v řadě, první se uskutečnil v roce 2012 ve Varšavě. Jednání se bude věnovat zejména spolupráci v oblasti obchodu a investic, infrastruktury, dopravy a logistiky, energetiky, průmyslu, kultury, vzdělání či cestovního ruchu.