Zprávy | Z archivu rubriky


Poslanci ODS chtějí uzákonit toleranci 0,5 promile alkoholu u řidičů automobilů. Podle předsedy strany Petra Fialy je to v západní Evropě běžné. Řekl to na tiskové konferenci. Šéf poslaneckého klubu občanských demokratů Zbyněk Stanjura doplnil, že deset zemí, které mají nejnižší nehodovost, má povolenou určitou hranici alkoholu za volantem. Například Francie, Belgie či Španělsko mají povolenou hladinu právě 0,5 promile, Velká Británie dokonce 0,8 promile. Nulovou toleranci mají kromě ČR například Slovensko nebo Maďarsko. Půl promile odpovídá vypitým zhruba dvěma decilitrům vína nebo dvěma desetistupňovým pivům. "Jsme přesvědčeni, že naši občané jsou stejně zodpovědní a stejně zvládnou takovou toleranci jako občané jiných zemí v Evropě, a že není žádný důvod, abychom tuto míru svobody, která se pojí s odpovědností, našim lidem neumožnili. Není žádný důvod pro to, aby člověk, který si dá po obědě malé pivo, nemohl pak usednout za volant," doplnil Fiala.

"V loňském roce při nehodách, v nichž hrál roli alkohol, zemřelo na našich silnicích více než 60 lidí. Byl to nejhorší výsledek od roku 2011. Studie přitom prokazují, že riziko nehody je už při 0,5 promile alkoholu zhruba dvakrát vyšší. Alkohol tedy zůstává významným rizikovým faktorem a v této situaci nepovažujeme zrušení nulové tolerance za dobrý signál řidičům," uvedl na dotaz ČTK Tomáš Neřold, vedoucí samostatného oddělení Besip ministerstva dopravy. ODS chce podporu hledat u všech ostatních klubů. Například šéf poslanců TOP 09 Miroslav Kalousek ale na twitteru uvedl, že návrh nepodpoří. "Pro 0,5 promile pro vodáky jsem hlasoval. Na kánoi nikdo nejede 130 km/hod. Pro silniční provoz to ale nepodpořím. Jezdím autem v Německu i v Rakousku a názor na stejnou odpovědnost našich řidičů nesdílím," napsal.

Prezident Miloš Zeman věnoval závěrečný den své třídenní návštěvy Rakouska setkání s rakouským ministrem dopravy Norbertem Hoferem. Celou návštěvu zhodnotil jako velmi pozitivní, i když ji od prvního dne poznamenala jeho nespravedlivá kritika bývalého vídeňského starosty Michaela Häupla kvůli financování českojazyčné Komenského školy ve Vídni. Zeman se za to omluvil s tím, že vycházel z nesprávných informací, jež mu poskytla česká velvyslankyně v Rakousku Ivana Červenková. Diplomatka se za to prezidentovi omluvila i před novináři na závěrečném briefingu. Vídeňská radnice ve snaze uvést na pravou míru otázku financování českojazyčné školy ve Vídni informovala, že Komenského škola získala v roce 2009 od města jednorázový stavební příspěvek jeden milion eur (25,6 milionu korun). Vedle této sumy Vídeň v letech 2014 až 2017, tedy během Häuplova mandátu, poskytla Školskému spolku Komenský na denní provoz vzdělávacích institucí 550.000 eur (14 milionů korun). Spolek ve Vídni působí od roku 1872 a provozuje školku, obecnou školu a reálné gymnázium. Velvyslankyně Červenková už ve středu vysvětlila, že prezidentovi před úterním setkáním s krajany, stručně sdělila, že Komenského škola žádné peníze od Vídně nedostává. Měla tím na mysli systémové a pravidelné příspěvky, nikoli jednorázové platby.

Tématem jednání s Hoferem byl projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe, který Zeman podporuje. Zeman požádal o přehodnocení zdrženlivého rakouského stanoviska vůči tomuto projektu. Na briefingu pak Zeman na dotaz, jak se Hofer k věci staví, řekl, že nabyl dojmu, že pozitivně. Je prý ale třeba počkat, až si prostuduje dokumentaci, kterou mu česká strana předala. Zeman patří dlouhodobě mezi zanícené propagátory novodobé iniciativy na vznik vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, ale nemá pro to plnou podporu ani v ČR.

Poslední rozloučení se zpěvákem Danem Nekonečným, které se uskutečnilo v pražském motolském krematoriu, mělo podobu roztančené show. Nekonvenčního umělce na poslední cestě doprovodil karnevalový průvod, který začal před jeho domem v Řeporyjích, kde ve svých 52 letech zemřel. Extravagantní milovník života a zakladatel "ministerstva rozkoší" měl rád třpytky, ohně a žlutou barvu. Podle své sestry Lenky a bývalé partnerky Zuzany Kardová byl do rakve uložen v havajské tygrované košili a kalhotách, žlutém saku, černých polobotkách a okolo krku měl havajský věnec. Stejnou ozdobu kolem krku mělo mnoho z desítek účastníků posledního rozloučení, kteří se ani nevešli do obřadní síně. Místo smutečních barev mezi přítomnými převládala žlutá. Mezi hosty byly například zpěvačky Eva Pilarová a Ilona Csáková nebo mim Václav Upír Krejčí.

Obřadní síň se poté proměnila v karnevalový rej, kde hovořil Nekonečný z projekčních obrazovek, plála pyrotechnika a vlnily se exotické tanečnice. Rakev pokrýval žlutý závoj a nechyběl Nekonečného oblíbený klobouk a plyšáci. Náhlá smrt Nekonečného byla několik hodin obestřena tajemstvím. Cizí zavinění bylo vyloučeno, ale příčinu smrti odhalila až pitva. Byl to infarkt. Na srdeční problémy si zpěvák stěžoval v posledních pár letech. Proslul výpravami za šamany. Tvrdil, že si míchá různé kouzelné lektvary z bylin dovezených z amazonských pralesů. Mezi svými uměleckými kolegy byl velmi oblíbený.

Na české železnici přibývá případů nedovoleného projetí návěstidla. Drážní inspekce mezi lety 2013 až 2018 napočítala 663 nedovolených jízd, při kterých zemřel jeden člověk a dalších 49 bylo zraněno. Celková škoda byla téměř 300 milionů korun. Během té doby se počet přestupků zvýšil o 78 procent. Informovala o tom Drážní inspekce. Trend pokračuje i během letošního prvního čtvrtletí, kdy se počet nedovolených jízd meziročně zvýšil o 70 procent na 56 případů. Podle inspekce chybují především méně zkušení strojvedoucí. Zhruba 37 procent projetí návěstidla na červenou zaznamenali strojvůdci s praxí kratší než pět let. Nejde přitom pouze o věkově mladé strojvedoucí, velká část z nich se na tuto profesi překvalifikovala z jiné pozice. Ve většině případů si podle inspekce strojvedoucí chybu uvědomí krátce po projetí návěstidla, ve 520 případech tak zastavili ve vzdálenosti do 400 metrů. Podle šetření inspekce je hlavním důvodem incidentů nepozornost strojvedoucích, často opakovaná například při odjezdu ze stanice.

České dráhy i železniční instituce kvůli nárůstu počtu incidentů zavedly nebo připravují další opatření. Státní dopravce vedle kontrol například pořídil nové trenažéry. První je v České Třebové, významném železničním uzlu, druhý bude od června v Praze Vršovicích. Jde o první trenažéry svého druhu v Česku. Všem železničním dopravcům v ČR chybí celkově tři stovky strojvůdců.