Zprávy | Z archivu rubriky


Úspěšný vstup do Rallye Dakar má za sebou Tomáš Kubiena, který obsadil v úvodní etapě 41. ročníku slavné soutěže třetí místo v kategorii čtyřkolek. Na nejrychlejšího Argentince Nicolase Cavigliassa, který byl loni celkově druhý, ztratil člen týmu Moto Racing Group přes osm minut. "Až na nějaké maličkosti se mi jelo dobře. Jak se říká, vždy to může být lepší, ale s výsledkem jsem spokojený. Je to dobrá výchozí pozice do další etapy, aby se dalo jet minimálně na podobný výsledek," řekl Kubiena, jenž startuje na třetím Dakaru a ještě se mu nepodařilo dojet do cíle. Možná i proto úvodní výsledek nepřeceňuje.

Nejzkušenější český účastník Dakaru Aleš Loprais do rallye vstoupil osmým místem mezi kamiony. Osmatřicetiletý pilot měl sice v zahřívací první etapě několik problémů, nakonec však na nejrychlejšího Eduarda Nikolajeva z Ruska ztratil necelých šest minut. Účastníci dakarské rallye v pondělí absolvovali jen 84 měřených kilometrů. "V prvním úseku jsme skočili do takového malého trychtýře, kam nás navedli duchaplní diváci. Ukazovali, abychom to tam píchli, což jsme udělali. Vzápětí jsme ale zjistili, že jsme tam jediní a že tam nemáme co dělat," kroutil hlavou Loprais. Poté se synovec šestinásobného vítěze rallye Karla Lopraise musel potýkat i s potížemi s pneumatikami a intercomem. Do elitní desítky se mezi kamiony probojoval i Martin Šoltys. Hned za ním skončil jeho týmový kolega z Buggyry Martin Kolomý, jenž byl o minutu pomalejší.

Nečekané problémy s elektronikou svého nového fordu musel hned na úvod řešit Martin Prokop. Sedmý muž kategorie automobilů z loňského roku se nakonec v průběhu měřeného testu telefonicky spojil se svými mechaniky a závadu se jim podařilo odstranit. Do cíle ale dojel se ztrátou více než 20 minut a průběžně je až na 46. místě.

Plošný zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích povede k dalšímu úbytku profesionálních řidičů, a tím i k celkovému poklesu tuzemské nákladní dopravy. Vyplývá to ze stanoviska Hospodářské komory ČR k poslaneckému návrhu, který prošel připomínkovým řízením. Zákaz by podle novely skupiny poslanců ANO, KSČM a ČSSD platil v pracovní dny od 06:00 do 22:00. Ministerstvo dopravy návrh podpořilo. Restrikce by se podle předlohy vztahovala na řidiče nákladních automobilů nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů. Podle předkladatelů by se na dálnicích zvýšila plynulost a bezpečnost provozu.

"Zahnání kamionů do jednoho proudu bez možnosti předjetí pomalejšího naloženého vozidla způsobí jen další stres těmto řidičům a i pro řidiče pomalejších osobních vozidel nebo skútrů bude těžké a nebezpečné se zařazovat do souvislých dlouhých kolon kvůli odbočení nebo pro svou pomalejší jízdu," uvedla Hospodářská komora. Podle podnikatelů navíc plošný zákaz prohloubí kritický nedostatek profesionálních řidičů v Česku, protože šoféři jej budou chápat jako šikanu. Tím podle stanoviska komory klesne i tuzemská nákladní doprava, kterou nahradí dopravci z východu. V Česku podle komory aktuálně chybí přes 20.000 šoférů. Na kritických úsecích, zvláště na D1 v oblasti Vysočiny, by podle zástupců podnikatelů měl být spíše zaveden speciální režim zimní údržby a zákaz předjíždění kamiony by měl být vynucován pomocí dočasných dopravních značek. Současná legislativa umožňuje zákaz jízdy kamionů v levém pruhu zejména prostřednictvím dopravních značek.