Zprávy | Z archivu rubriky


Stát bude v březnu a dubnu jednat s operátory ze Spojených států, Itálie, Francie, Velké Británie a Jižní Koreje ohledně zavedení čtvrtého operátora na český trh. Na tiskové konferenci při představení vládního návrhu změny zákona o elektronických komunikacích to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Hnutí ANO chce zkrátit dobu přenesení čísla při změně mobilního operátora na dva dny místo současných deseti. Tento krok má být možné uskutečnit bez nutnosti kontaktovat stávajícího operátora. Podobně funguje změna banky. Pokud se v současnosti rozhodne zákazník pro změnu operátora, stávajícímu to musí oznámit předem a deset dní čekat na uvolnění smlouvy. Nyní lidé v případě změny operátora platí stávajícímu 20 procent z ceny, která jim ještě zbývá do data, kdy smlouva skončí. Novela počítá s tím, že by v případě ukončování smlouvy na dobu určitou lidé po třech měsících trvání smlouvy nehradili nic.

Na tiskové konferenci představili svůj návrh také opoziční Piráti, kteří plánují snížení pokut za přechod k jinému operátorovi z 20 na 5 procent. Změna zákona podle nich usnadní příchod čtvrtého operátora na český trh, který by vedl ke snížení cen. Návrh hnutí ANO označili za vykrádání témat. Vládní návrh zákona by se podle nich kvůli složitější proceduře nestihl projednat před pozimní aukcí frekvenčních pásem. Babiš se na tiskové konferenci ohradil proti tomu, že by Piráti téma řešili jako první. Češi platí podle analýzy Point Topic za jeden gigabyte stažených dat prostřednictvím mobilní sítě LTE nejvíce v Evropě. V průměru je vyjde na 6,5 dolaru. Následují Španělsko a Nizozemsko s cenou přes pět dolarů, naopak nejméně jeden GB stojí ve Finsku, Švýcarsku a Rakousku, a to kolem deseti centů.

Premiér Andrej Babiš (ANO) chce mluvit s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) o tom, že České dráhy uvažují kvůli rostoucím nákladům o omezení internetového připojení ve vlacích. Dráhy dosud měly od operátorů výjimku, díky které mohli cestující neomezeně stahovat soubory během cesty. Objem spotřebovaných dat byl však vyšší, než všechny strany očekávaly, operátoři tedy výjimku zrušili. Babiš to označil za absurdní příběh. "Pravděpodobně operátoři zjistili, že zkrátka s tím mají nějaký vyšší náklad, tak to zrušili. To je pro jejich image na trhu špatně právě v této chvíli, kdy je velká veřejná debata o tom, že máme jedny z nejdražších dat v Evropě," poznamenal premiér.

Vozidla taxislužeb už nebudou muset být vybavená taxametrem a střešní svítilnou. Tu by měli mít nadále vozy taxi, které si lidé objednávají přímo na ulici. Řidiči navíc nebudou muset podstupovat zkoušky z místopisu. Navrhuje to novela zákona o silničně dopravě, kterou ve středu projedná vláda. Stát tím chce umožnit větší využití moderních technologií v taxislužbě a zároveň vyrovnat podmínky pro klasické taxislužby a alternativní přepravce. Části řidičů taxi kolem Sdružení českých taxikářů se návrh nelíbí. Podle nich nebyly při sestavování novely zapracovány jejich připomínky a návrh vyvolá chaos. Změny se dotknou desetitisíců řidičů. Jen v Praze podle odhadů působí přes 8000 taxikářů, další skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Taxify. Města už také nebudou smět stanovovat povinné náležitosti aut, například barvu karoserie nebo minimální rozměry vozidla. Podle úřadů ztěžují tyto podmínky podnikání v taxislužbě.

Sdružení českých taxikářů se návrh nelíbí. Kritizují například zrušení povinnosti mít ve voze taxametr, mobilní aplikace podle nich není dostatečnou zárukou. Loni nespokojení taxikáři uspořádali v Praze několikrát protest proti alternativním přepravcům. Taxikáři dlouhodobě kritizují stát, že nedostatečně vymáhá zákonné podmínky vůči alternativním přepravcům. Podle nich Uber a Taxify porušují zákon, protože jejich řidiči jezdí bez licence, a navíc nemusí splňovat stejné podmínky jako provozovatelé klasických taxislužeb. K těmto povinnostem patří nyní zejména povinný taxametr, označení vozidla a zkoušky z místopisu.

Ministryně průmyslu a obchodu České republiky Marta Nováková zahájila v Jordánsku česko-jordánské podnikatelské fórum. Setkání se koná v roce 20. výročí nástupu krále Abdalláha II. na trůn. Ministryně také upozornila, že se fórum koná přesně deset let po Abdalláhově návštěvě České republiky. Tehdy se panovník sešel s prezidentem Václavem Klausem, v ČR byl také v roce 2004. Strategická poloha z Jordánska podle ministryně vždy činila důležitou obchodní spojnici mezi Afrikou, Arabským poloostrovem a dnešním Íránem. Připomenula také, že loni bylo zahájeno přímé letecké spojení mezi Prahou a Ammánem, což umožní posílit hospodářské partnerství.

Nováková zahájila návštěvu Jordánska v pondělí, kdy se sešla s jordánskou ministryní energetiky a minerálních zdrojů Halou Ádil Zavátíovou. V doprovodu české ministryně je 13 podnikatelů, jejichž cestu zorganizoval Svaz průmyslu a dopravy ČR. "Jordánsko má pro náš průmysl obrovský obchodní potenciál, a to nejen jako cílová země, ale také jako obchodní uzel," řekl prezident svazu Jaroslav Hanák. ČR má v září vyslat do Ammánu speciální energetickou obchodní misi, jejímž hlavním cílem by měl být rozvoj vzájemné ekonomické spolupráce v oblasti solární a větrné energetiky. Na programu cesty Novákové je podle mluvčího jejího úřadu Milana Řepky také setkání s premiérem Umarem Razzázem a s předsedou jordánské komise pro atomovou energii Chálidem Túkánem.

Nové knize Jaroslava Rudiše Winterbergova poslední cesta (Winterbergs letzte Reise) se v Německu dostává přijetí, na které čeští autoři nejsou zvyklí. Ještě než Rudiš svůj první německy psaný román stačil osobně představit, byl nominován na prestižní cenu knižního veletrhu v Lipsku a navíc ho velmi příznivě hodnotí i kritici. Nakladatelství Luchterhand tak chystá už jeho třetí vydání, i když se na pultech knihkupectví objevil teprve v pondělí. "Zájem o tu knížku mě překvapil," připouští šestačtyřicetiletý autor, kterého v příštích měsících čeká kolem 40 autorských čtení převážně v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Kolotoč autorských čtení zahájí Rudiš dnes večer v Berlíně, kde bude mít jeho román o železniční cestě dvou mužů střední Evropou knižní premiéru. V Česku se z něho bude poprvé číst 9. března v Brně. Právě tvorbou v obou jazycích je autor, který také žije střídavě mezi Německem a Českem, známý.

Sudetský Němec Wenzel Winterberg, který "je stejně starý jako Československá republika a krematorium v Liberci", se v něm spolu se svým na pivu závislým pečovatelem Janem Krausem vydávají na cestu z Berlína do Sarajeva, při níž se i na zastávkách v Praze, Hradci Králové, Vídni nebo Záhřebu znovu snaží pochopit dějiny střední Evropy. Ve výsledku se v nich ale stále více ztrácejí. Předobrazem knižního Winterberga je Rudišův německý kamarád. Svůj 540stránkový román Rudiš označuje za tragikomický, melancholický nebo také za železniční blues. Jestli cenu skutečně získá, se ukáže 21. března.