Zprávy | Z archivu rubriky


Za posledních sedm let se zhruba zdvojnásobil počet seniorů, kteří se vzdělávají v kurzech univerzit třetího věku (U3V). Letos je jich asi 57.000. Přesto tvoří stále malý podíl všech lidí starších 60 let. Na konferenci Význam univerzit třetího věku ve vzdělávání seniorů, která se v Senátu konala při příležitosti 25 let činnosti jejich asociace, to ČTK řekl prezident Asociace U3V Roman Prokop. Univerzity třetího věku podle něj přispívají ke zkvalitnění života seniorů. Kolem 60 procent lidí v kurzech jsou podle Prokopa šedesátníci a sedmdesátníci. "Jsou samozřejmě i účastníci, kteří se účastní i deset let a už jsou na hranici devadesátky," podotkl. Kolem 80 procent zapsaných v kurzech jsou podle něj ženy.

Zájmy lidí, kteří se do kurzů hlásí, jsou podle Prokopa různé. "Samozřejmě před deseti dvanácti lety hodně dominovaly počítačová gramotnost, internet a věci spojené s touto oblastí," řekl. Zájem o počítače podle něj neutichl, ale změnil se. "Dnes už máme seniory, kteří nepotřebují gramotnost. Oni potřebují něco víc. To znamená třeba animace, vytváření a úpravy digitálních fotografií,," uvedl. Kromě počítačových kurzů nabízejí univerzity třetího věku velké množství výuky s jiným zaměřením. "Jsou to i klasické vzdělávací kurzy, třeba z historie, archeologie, astronomie, přes humanitní vědy a velký boom teď zaznamenává výuka cizích jazyků, hlavně angličtiny," vyjmenoval.

E-shopy letos čekají rekordní vánoční tržby. Podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci se v předvánočním období prodá on-line zboží v hodnotě kolem 44 miliard korun, což je o šest miliard meziročně víc. On-line obchodníci letos spustili marketingové kampaně už na přelomu října a listopadu. Podle analytika Czech Fund Lukáše Kovandy dosáhne letos průměrná vánoční útrata na osobu za dárky, stromeček, cukroví a další zboží 11.000 Kč. "Vánoce jsou z hlediska tržeb tuzemských obchodníků zdaleka nejvýnosnějším českým svátkem," uvedl. Podle očekávání dopravců se počet přepravovaných balíků před Vánoci zvýší až na dvojnásobek. Růst u přepravních firem začal už v listopadu. Česká pošta očekává zvýšení počtu doručovaných balíků ve své síti před Vánoci o 130 procent na 350.000 denně.

Češi si před Vánocemi půjčují více než loni, roste zejména průměrná půjčená částka. Vyplývá to z ankety ČTK mezi nebankovními poskytovatelů úvěrů. "Letošní nárůst je skutečně enormní. Již od října evidujeme téměř o třetinu více poskytnutých půjček než v jiných obdobích roku," uvedl generální ředitel Profi Creditu Pavel Klema. Vánoce jsou pro rodinné rozpočty nejnáročnějším obdobím roku. Mimo nákupu dárků jsou nejčastějšími výdajovými položkami potraviny, alkohol, cukroví, či vánoční výzdoba. Home Credit zaznamenal u úvěrů pětiprocentní nárůst. Podle mluvčího Providentu Ondřeje Holoubka si lidé nejvíce půjčují na nové televize. Hitem letošních Vánoc budou určitě různá elektrická kola a koloběžky.

Se svým příjmem vychází snadno 54 procent českých domácností. Je to nejvyšší podíl od začátku měření v roce 2002. Naopak nejnižší je podíl domácností, které se za posledních 12 měsíců ocitly ve velmi obtížné finanční situaci, a rovněž těch, které se považují za chudé. Vyplývá to z říjnového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Obtížně se svým příjmem nyní vychází 43 procent domácností, za chudou se považuje 22 procent domácností a ve velmi obtížné situaci se jich za posledních 12 měsíců ocitlo 21 procent. Zhruba dvě třetiny domácností se z hlediska chudoby či bohatství hodnotí jako domácnost "ani chudá, ani bohatá".

Jako chudou vidí svou domácnost 32 procent lidí ve věku nad 60 let, což je vyšší podíl než v ostatních věkových skupinách. U příjmu domácnosti do 20 tisíc korun se většina lidé označuje za chudé. V rozpětí od 20 do 50 tisíc korun se pak téměř tři čtvrtiny lidí řadí mezi "ani chudé, ani bohaté". Základní potřeby jako je jídlo či oblečení zvládá z příjmu pokrývat 92 procent domácností. Téměř čtyři pětiny lidí rovněž nemají potíže s úhradou zdravotní péče, léků a zdravotních pomůcek. Příjem také většinou stačí na financování zájmů a koníčků a polovina domácností zvládá nakupovat kvalitnější potraviny. V dalších případech ale už podíl kladných odpovědí 50 procent nepřesáhl. Lidé tak mají spíše problém spořit, podporovat rodinu dětí a rodiče, trávit dovolenou v zahraničí a především nakupovat luxusní zboží.

Ve věku 90 let zemřel v neděli majitel přerovského podniku Meopta-optika a válečný veterán Paul Rausnitz. Do Česka se vrátil po pádu komunistického režimu a ze zadlužené přerovské Meopty vybudoval prosperujícího výrobce optickomechanických přístrojů. Nejen kvůli záchraně Meopty se mu přezdívalo "přerovský Baťa". Rodina Rausnitzových opustila republiku v roce 1939 kvůli svému židovskému původu. Původně chtěli odjet do USA, přes Polsko se ale nakonec za dramatických okolností dostali do Sovětského svazu. Do Československa se Paul Rausnitz vrátil s bratry jako voják československé armády, do které vstoupil ve 14 letech.

Rok po skončení války utekl s rodinou do USA, kde s bratry založil společnost WEPRA. Nejprve dováželi do USA českou bižuterii a když jim komunisté zkonfiskovali jablonecký majetek, začali spolupracovat se světoznámou klenotnickou firmou Swarovski. Po roce 1990 se Paul Rausnitz vrátil do Československa, svými investicemi tehdy zachránil upadající přerovskou Meoptu. Vybudoval z ní postupně prosperujícího významného výrobce sportovních dalekohledů, puškohledů i speciálních optických přístrojů. Podnik s 2300 zaměstnanci patří nyní mezi největší zaměstnavatele v regionu. Paul Rausnitz byl aktivním majitelem Meopty-optiky, který se podílel na strategickém rozhodování. Je nositelem státního vyznamenání Medaile za zásluhy I. stupně, ceny Gratias Agit a řady dalších.