Zprávy | Z archivu rubriky


Česká národní banka se stala v Poslanecké sněmovně během debaty o regulování hypoték obětí politické hry. Na tiskové konferenci to řekl guvernér ČNB Jiří Rusnok. Předseda sněmovního rozpočtového výboru Václav Votava (ČSSD) to ale odmítá. Někteří poslanci chtějí zmírnit navrhovanou zákonnou pravomoc ČNB určovat limity úvěrů na bydlení. Ty dnes banka může vydávat jen formou doporučení. Řada poslanců vyjadřuje obavy, že navrhovaná regulace ztíží dostupnost hypoték, a tím i bydlení. Vliv na debatu mají podle guvernéra Rusnoka i zprostředkovatelé hypoték, kteří mají zájem na růstu hypotečního trhu. Předseda sněmovního rozpočtového výboru Václav Votava (ČSSD) poukázal na to, že hlasy pro zmírnění regulace se ozývají napříč politickými stranami. Odmítl také, že by šlo o součást politické kampaně. "Smyslem je, aby se radikálně neomezila dostupnost úvěrů pro určitý okruh obyvatel, jako jsou mladá manželství a lidé s nižšími příjmy," řekl Votava.

ČNB nyní vydává limity úvěrů na bydlení formou doporučení, to ale není vymahatelné. Podle návrhu by se tato pravomoc dostala přímo do zákona o ČNB. Má to omezit možná rizika na finančním trhu, například nadměrné zadlužování domácností. Poslanci minulý týden nedokončili druhé čtení novely zákona o ČNB a není jasné, kdy se k němu vrátí. Další schůze sněmovny má začít koncem června. Bude to předposlední řádná schůze Sněmovny před podzimními volbami.

Autonomně řízené auto, které zvládne jet bez řidiče, vyvíjejí i ve firmě Artin v Brně. Před 12 lety začal tým pracovat s malým autíčkem pro děti, nyní už v garáži tři roky stojí "dospělý" vůz osázený moderními technologiemi a senzory. Rozdíl proti Googlu či Tesle je podle Jana Najvárka v rozpočtu, řekl ČTK. I Brňané jsou na technologické špičce v oboru, mají však jen miliony korun proti desítkám milionů dolarů v amerických firmách. "Naším cílem proto není vzhledem k finančním možnostem nabízet automobilkám celé auto, ale podílet se na vývoji některých technologií a systémů, které tato auta používají a které jsou využitelné i v jiných odvětvích. Už nyní například spolupracujeme s některými dodavateli v automobilovém průmyslu, kteří vyrábějí asistenční systémy," řekl Najvárek. Naposledy vývojový tým zvítězil ve výzvě, v níž byl úkol co nejlépe pomocí kamery lokalizovat auto vůči okolnímu prostředí. Díky tomu dostal možnost setkat se s otcem myšlenky autonomně řízeného auta Sebastianem Thrunem.

Desetičlenný tým se začal dávat dohromady v roce 2005, kdy bylo auto bez řidiče ještě sci-fi. Podle Najvárka už není otázka, zda auta bez řidiče vyjedou, ale kdy se tak stane. Následovat bude revoluce v otázce přepravy a vlastnictví aut. "Už se nevyplatí auto vlastnit, taxíky budou podle jedné studie desetkrát levnější. Vzniknout takzvaní mobility operátoři, kteří budou provozovat auta.