Zprávy | Z archivu rubriky


Kvalita vzdělávání ve školách v sociálně vyloučených lokalitách je srovnatelná se základními školami fungujícími v běžných podmínkách. Vyplývá to z analýzy, kterou zpracovala Česká školní inspekce (ČŠI). Hodnotil se individuální pokrok žáků, řekl dnes novinářům ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Inspekce vycházela z výsledků národních i mezinárodních srovnání. Nesrovnávala ale absolutní hodnoty. "Musíme se na ty výsledky dívat z pohledu podmínek školy," řekl šéf školní inspekce. Při zohlednění těchto faktorů podle něj oba typy škol dosahovaly srovnatelných výsledků.

Podle Analýzy sociálně vyloučených lokalit, jejíž výsledky byly zveřejněny v květnu, je v Česku 606 sociálně vyloučených lokalit. Postupem času se rozmělňují a jejich počet roste. Velká část chudinských míst se soustřeďuje v severní části republiky. Inspekce udělala výběrové šetření, při němž srovnávala některé ze škol v těchto lokalitách s běžnými. Často se jedná o takzvané segregované školy, kde převažují romští žáci. Zjistila, že školy mají vzdělávací plány, jejichž výstupy odpovídají rámcovému vzdělávacímu programu. Školy při pokroku žáků dosahují srovnatelných výsledků. Pedagogové v chudinských čtvrtích přitom musejí řešit jiné situace než jejich kolegové z běžných škol. "Daleko více musejí pracovat s rodiči. Dětem, které doma nemají podporu, například nedávají domácí úkoly. Přípravu na školu zařazují třeba do doučovacích kroužků nebo družiny," uvedl Zatloukal.