Zprávy | Z archivu rubriky


Majitel dopravní skupiny Student Agency Radim Jančura se chystá založit nadační fond, který bude financovat kontrolu nezákonných dohod při výstavbě silnic a dálnic. Fond chce založit v případě, že ministr dopravy Zbyněk Stanjura nezruší všechny soutěže na opravu dálnice D1. Podle Jančury zvolilo Ředitelství silnic a dálnic zbytečně zdlouhavou a nákladnou metodu opravy, když chce kompletně vyměnit betonový povrch vozovky. Zároveň nepřipravilo objízdné trasy a kvůli plánovanému rozšíření vozovky o tři čtvrtě metru, které ale nezvýší počet jízdních pruhů, se bude muset přestavět většina nadjezdů a mostů. Ministerstvo dopravy odmítlo, že by připravovaná modernizace D1 byla předražená.

Jančura navrhuje opravit D1 metodou tzv. fragmentace, kdy se stávající betonový povrch rozbije na menší části a pak se na něj položí asfaltová vrstva. Údajně by se tak ušetřilo deset z plánovaných 22 miliard Kč a dvě třetiny času. Dalších zhruba 900 milionů si vyžádá vybudování objízdných tras na krajských komunikacích. Navrhuje taky rozšíření vozovky směrem ke středovým svodidlům, aby nebylo nutné přestavovat nadjezdy a mosty. Takovýto postup je ale podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka čistokrevná oprava, na kterou by Česko nezískalo dotace z Evropské unie. Ty se totiž vztahují výhradně na rozvoj, nikoliv opravy stávající dopravní sítě. Asfaltová vrstva je navíc nevyhovující kvůli vysokému zatížení, kterému bude povrch dálnice vystavený.