Zprávy | Z archivu rubriky


Na důchodovém účtu na konci ledna chybělo 3,2 miliardy korun. Jeho stav se meziročně zhoršil i přes vyšší výběr pojistného. Loni v lednu byl na něm schodek "pouze" 1,8 miliardy korun. Naopak přebytek účtu, ze kterého se vyplácejí nemocenské, v porovnání s loňským rokem vzrostl. Vyplývá to z údajů, které ČTK dodala mluvčí České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) Jana Buraňová. Za propad důchodového účtu mohou především vyšší výdaje. V České republice ke konci loňského roku žilo přes 2,87 milionu lidí pobírajících starobní, invalidní a pozůstalostní důchod. Jejich počet přitom meziročně vzrostl téměř o 54.000.

Ministerstvo financí (MF) nyní přišlo v rámci opatření na snížení deficitu státního rozpočtu s tím, aby se na nějaký čas zmrazily důchody. To znamená, že by nebyly valorizovány. ČSSZ totiž dostává prostředky na výplatu dávek sociálního pojištění ze státního rozpočtu, a to nezávisle na tom, jak velký objem peněz v předchozím období na pojistném na sociální zabezpečení vybrala. Ministerstvo práce a sociálních věcí zase navrhuje, aby se výše valorizace přizpůsobila výběru pojistného. S návrhy ovšem nesouhlasí odbory. Podle analýzy Českomoravské konfederace odborových svazů v roce 2014 spotřebitelské ceny vlivem zamýšleného sjednocení DPH na 20 procentech a kvůli zvýšení spotřebních daní, které také navrhuje MF, vzrostou minimálně o deset procent. Důchody, které nemají být v letech 2013 a 2014 valorizovány, budou reálně nižší minimálně o 12 procent.

Svými veselohrami rozdal mnoho radosti, v Čechách založil žánr filmové pohádky. Filmový režisér Bořivoj Zeman měl cit pro srdce diváka, jeho filmy jsou dodnes oblíbené - první pohádka Pyšná princezna, Byl jednou jeden král, Šíleně smutná princezna, komedie s Andělem, Fantom Morrisvillu a další. V úterý uplyne od jeho narození rovné století. Zemanova Pyšná princezna se stala vzorem české pohádkové tradice. Přitom ani neměla vzniknout. "Postava hodného monarchy Miroslava se nikomu nehodila do krámu," vzpomínal režisér. Souhlas s natáčením prý dostal až ve chvíli, kdy měl scénárista Oldřich Kautský "spásný nápad s královou zálibou v zahradničení". Diváci byli nadšeni. Existoval i scénář na pokračování, v němž se dcera Miroslava a Krasomily zakoukala do skutečného zahradníka, ale na jeho realizaci nedošlo. Bořivoje Zemana měli herci rádi. Údajně nikdy nezvyšoval hlas, byl dobrý psycholog a pozorovatel, kterému se dařilo vystihnout, co lidi zajímá. Jeho filmy měly suverénně nejvyšší sledovanost, přesto nikdy nezískal titul národní ani zasloužilý umělec.

V soukromí ho bavil fotbal a taky si rád dal pivo a poslouchal příběhy jiných. Na sklonku života ho mrzelo, že se mu nedostalo oficiálního ocenění, a pečlivě si zapisoval, kolik lidí vidělo jeho filmy. Bylo jich přes 50 milionů. Zeman byl dvakrát ženatý. První manželství s dcerou spisovatele Vladislava Vančury nevydrželo dlouho; s druhou ženou Jarmilou měl dcery Ivu a Zuzanu, které obsadil do rolí družiček ve Fantomovi Morrisvillu. Zemřel 23. prosince 1991.

Vítězem 19. ročníku Českých lvů se stal snímek Poupata režiséra Zdeňka Jiráského, který měl deset nominací. Získal čtyři křišťálové sošky, a to za nejlepší film, režii, kameru a hlavní mužskou roli. Film Odcházení, který měl 12 nominací, proměnil dvě - Českého lva dostal posmrtně za scénář Václav Havel, ocenění převzala Dagmar Havlová, další sošku převzal střihač Jiří Brožek. Cenu za divácky nejúspěšnější film Muži v naději získal režisér Jiří Vejdělek. Film Alois Nebel Tomáše Luňáka proměnil z osmi nominací tři, získal ocenění za hudbu, zvuk a výtvarné řešení. Film Nevinnost režiséra Jana Hřebejka bodoval v hereckých kategoriích; ocenění za hlavní ženskou roli dostala Anna Geislerová, která tak už má pět Českých lvů, a za vedlejší mužskou roli Hynek Čermák. Za vedlejší ženskou roli ve filmu Dům režisérky Zuzany Liové si odnesla sošku Taťjana Medvecká. Slavnostní večer předávání filmových cen Český lev byl pod taktovkou moderující zpěvačky Lucie Bílé bezprostřední i vtipný a diváky ve zcela zaplněném sále pražské Lucerny rozhodně nenudil.

Debutující režisér Poupat Zdeněk Jiráský tipoval tři křišťálové sošky. Kritici i akademici jeho snímek Poupata ocenili v případě kamery Vladimíra Smutného, který před časem dostal i cenu asociace kameramanů, a hereckého výkonu Vladimíra Javorského. Novinkou a překvapením však byli Čeští lvi za režii a nejlepší film. "Právě se věnuji dvěma novým projektům současně. Rád bych natočil drsný psychologický příběh, odehrávající se mezi dvěma lidmi v lese. Druhá věc bude náročnější, možná i běh na delší trať - drama z prostředí studentek medicíny, které se živí prostitucí," řekl Jiráský ČTK o svých plánech.