Zprávy | Z archivu rubriky


Zatčením někdejšího vůdce chorvatských Srbů Gorana Hadžiče padla poslední překážka na cestě Srbska do EU, pokud jde o požadavky Mezinárodního trestního tribunálu pro bývalou Jugoslávii (ICTY). Nyní je cesta Srbska směrem k EU jistá, i když přístupová jednání ještě mohou být dlouhá. Po jednání se svým srbským protějškem Vukem Jeremičem to v Praze řekl ministr zahraničí Karel Schwarzenberg. "Rád bych blahopřál Srbsku, že konečně se tohle (zatčení Hadžiče) podařilo," řekl Schwarzenberg po jednání s Jeremičem. Kromě debaty o evropské perspektivě Srbska se prý rozhovor soustředil na obchodní vztahy - české investice v Srbsku a příležitosti pro srbské firmy v ČR. Jeremič po jednání se Schwarzenbergem zdůraznil, že Srbsko chce dále tvrdě pracovat na plnění cílů v evropské integraci. Doufá prý, že koncem roku Srbsko získá statut kandidátské země EU a začne přístupové rozhovory. "Jsou ale určité věci, které Srbsko udělat nemůže. Jedna z nich je změnit náš ústavní pohled na Kosovo," řekl Jeremič. Srbsko považuje Kosovo za svou provincii, ačkoliv řada západních států včetně České republiky uznala jeho nezávislost. Podle Jeremiče je ale srbský postoj ke Kosovu výrazem jasně většinového názoru srbských občanů a vláda ho musí demokraticky uznávat. Srbsko podle něj proto usiluje o to, aby se debata o budoucnosti Kosova prozatím oddělila od rozhovorů o integraci Srbska do EU.

V šumavské lokalitě Na Ztraceném u Modravy začali lesní dělníci i přes blokádu ekologických aktivistů kácet stromy napadené kůrovcem. Aby mohli s těžbou začít, museli nejdřív zasáhnout policisté. Z území označeného jako prostor těžby vyváděli aktivisty, kteří se snažili svou přítomností v kácení bránit. Čtyři z nich policisté vyvedli v poutech a předvedli je na stanici. Na místě bylo kolem 30 aktivistů a zasahovalo do 50 policistů. Když policie vyvedla protestující aktivisty z páskou vymezeného prostoru, začalo se podle mluvčího blokády Mojmíra Vlašína "kácet ve velkém". Podobné problémy jako se dají očekávat i v dalších dnech. Mluvčí klatovské policie Dana Ladmanová připustila, že pokud se budou aktivisté neoprávněně zdržovat na místě těžby, policie bude muset opět zasáhnout. Mluvčí parku Pavel Pechoušek řekl, že Okresní soud v Klatovech dal za pravdu správě parku a vydal předběžné opatření, podle kterého se má Hnutí Duha zdržet jakéhokoliv organizovaného pohybu, pobytu a jiné činnosti v lesích na území šumavského parku. Podle Vlašína účastníky blokády v naprosté většině neorganizuje Hnutí Duha. Přišli tam prý kvůli nelegálnímu počínání parku. Aktivisté trvají na tom, že správa parku nemá právo v lokalitě kácet. I když dříve bezzásahové území bylo letos převedeno z první do druhé zásahové zóny, správa parku si prý nevyřídila nutné výjimky na použití intenzivních technologií a na zásah do biotopu zvláště chráněných druhů, tvrdí Vlašín.

"My jsme přesvědčeni, že nepotřebujeme žádné další výjimky, jsme o tom přesvědčeni o to víc, že napadení Hnutí Duha řešila ČIŽP a potvrdila naše stanovisko," řekl v Modravě ředitel parku Jan Stráský. Do lesa se podle něj dřevaři vydali, jak to bylo možné, protože situace už nesnese odklad. "Podle odborníků, s nimiž jsem tady hovořil, máme zhruba 14 dní, kdy bude mít smysl toto opatření dělat, pak kůrovec vyletí," konstatoval.

Dopravní piloti chystají protestní akci kvůli chystané redukci provozu a propouštění zaměstnanců v Českých aeroliniích. Českému sdružení dopravních pilotů (CZALPA) se nelíbí kroky současného managementu aerolinií, které údajně nejsou v souladu s restrukturalizačním plánem firmy, vedou k ústupu z trhu a ČSA poškozují. Podle Českých aerolinií k protestům neexistují objektivní důvody. "V úvahu přichází na jedné straně stávka, nebo na druhé straně důsledné dodržování zákoníku práce, což by nepochybně mělo vliv na plynulost provozu," uvedl prezident CZALPA Filip Gaspar. K protestu je sdružení schopné přistoupit do několika dní od jeho vyhlášení, doplnil. Sdružení od minulého týdne posbíralo 250 podpisů mezi piloty a stevardy ČSA na podporu protestů. Pilotům vadí zejména opouštění výnosných linek, jako například do Tel Avivu a Dubaje, a jejich přepouštění konkurenčním dopravcům. Snižování letecké kapacity podle sdružení navíc nekoresponduje se současnou situací na trhu letecké dopravy, kde v Evropě od ledna do května došlo k desetiprocentnímu nárůstu poptávky po letecké přepravě. Nová vlna propouštění v ČSA by podle CZALPA měla přijít na přelomu července a srpna. Předcházející propouštění na začátku roku se týkalo 50 zaměstnanců ČSA a mělo být s ohledem na restrukturalizační plán poslední, uvedl Gaspar. Přesný počet zaměstnanců, kterých se další redukce týká, odbory zatím neznají, protože další propouštění dosud nebylo detailně projednáno. Gaspar nicméně odhadl, že ČSA propustí 50 až 70 pilotů ze současných 350.