Zprávy | Z archivu rubriky


Ministerstvo dopravy ke konci příštího týdne představí plán úspor v dopravní výstavbě, který by měl jít nad rámec vládního usnesení. Změnami například v oblasti technických norem komunikací by se mohlo ušetřit deset až 15 procent nákladů. Úspory se ale projeví až v příštích letech. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl ministr dopravy Gustáv Slamečka. Omezení nákladů se ale nedotkne v současnosti rozestavěných komunikací. Snižování nákladů souvisí s nedostatkem peněz na dopravní výstavbu způsobeným hlavně současnou hospodářskou krizí. Ředitelství silnic a dálnic bude příští rok chybět možná až 50 miliard korun. Po odečtení povinných výdajů by na investice šla jen jedna miliarda korun. Podle odhadů by nedostatek finančních prostředků mohl vést k zakonzervování až 300 úseků rychlostních silnic a dálnic. Úspory při stavbách komunikací požaduje hlavně ministr financí Eduard Janota; ceny českých dálnic se podle něj vymykají standardům v okolních zemích. Od roku 2010 by se tak měly například snížit provozní výdaje ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o sto milionů korun. Dále by se mělo na minimální míru omezit budování tunelů a mimoúrovňových křižovatek. "My tu iniciativu vítáme, ale bohužel, pokud bychom vycházeli z usnesení vlády, velmi bychom si nepomohli, " uvedl Slamečka s tím, že úspory by se projevily až v následujících třech až pěti letech.

Z vrcholu Sněžky definitivně zmizela budova staré poštovny. Její majitel Tomáš Trnka ji nechal rozebrat, znovu ji stavbaři složí poblíž středočeského města Sedlec - Prčice. Objekt bude i nadále sloužit původnímu účelu, řekl ČTK Trnka, který jej odkoupil od její původní majitelky a provozovatelky nové české poštovny Jaroslavy Skrbkové. "Bylo mi líto, že by stará poštovna měla skončit někde na skládce. Nikdo jiný to nebyl schopen udělat, tak jsem se do toho pustil, i když mám svých starostí dost," uvedl Trnka. Stará česká poštovna první pohlednice orazítkovala v září 1899. Historický objekt z druhé poloviny 19. století montéři rozebrali až na jednotlivá prkna a trámy, každý díl byl označen sedmimístným číselným kódem, podle nichž se opět složí na Javorové skále u obce Monínec, který patří pod Sedlec - Prčice. "Ze Sněžky jsme to vezli na dvou tatrovkách do Polska, kde se vše přeložilo na kamion, který poštovnu odveze do Čech," řekl Trnka. Budova bude nadále fungovat jako poštovna, bude poskytovat občerstvení pro turisty a vznikne v ním minimuzeum poštovny samotné. Na vrcholku nejvyšší české hory vyrostla podle návrhu architektů Martina Rajniše a Patrika Hoffmana poštovna nová. Stavební práce začaly v létě 2006, budova byla regulérně zprovozněna vloni v srpnu. Moderní budova je postavena z dřevěných dílů zpevněných ocelovými táhly a je doplněna skleněnými tabulemi, které kryjí hydraulicky ovládané dřevěné okenice. Odstranění staré budovy poštovny bylo jednou z podmínek pro kolaudaci nového objektu.