Zprávy | Z archivu rubriky


Do Afghánistánu odletěl vojenský speciál s 36 příslušníky 2. kontingentu české armády, kteří budou působit na mezinárodním letišti v afghánské metropoli Kábulu. Vojáci tam vystřídají kolegy z 1. kontingentu, kteří na kábulském letišti sloužili od loňského prosince. Střídání vojáků skončí 9. června, kdy se do Česka vrátí poslední část 1. kontingentu. Velitel 2. kontingentu Jiří Pluhař před odletem vojáků z letiště v Praze-Kbelích předpověděl, že nadcházející působení českých vojáků na kábulském letišti bude patřit mezi nejsložitější ze tří misí, které v Afghánistánu absolvoval. Za rozhodující věc, která působení českých vojáků ovlivní, označil nadcházející volby v Afghánistánu. "To může vést ke zvýšení bezpečnostních rizik a k celkovému zhoršení bezpečnostní situace," varoval. Na kábulském mezinárodním letišti působí celkem 59 českých vojáků. V Afghánistánu je letos nasazeno 480 českých vojáků v rámci mezinárodní mírové mise ISAF. Vojáci působí i v rámci Provinčního rekonstrukčního týmu v provincii Lógar a na 100 příslušníků speciálních sil je nasazeno v protiteroristické operaci Trvalá svoboda. Součástí českého kontingentu na kábulském letišti je rovněž chemická jednotka, která pomáhá velitelství ISAF v hlavním městě. Další část vojáků se podílí na výcviku leteckého a pozemního personálu afghánských vzdušných sil.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka počítá pro příští roky se zvýšením státních výdajů na železniční dopravu v krajích o další dvě miliardy korun. Kraje také potvrdily možnost snížit rozsah objednávek o 12 procent ve srovnání s letošním stavem. Vyplývá to z tiskové zprávy o jednání ministra se zástupci Českých drah, Správy železniční dopravní cesty a klíčových odborových sdružení. "Uvedené kroky, o nichž jsme s odboráři začali jednat, umožní ušetřit v roce 2010 oproti roku 2009 celkem 1,7 miliardy korun ze státního rozpočtu a z rozpočtu krajů," uvedl Slamečka. Nutnou podmínkou pro získání vnějších, především bankovních zdrojů na financování obnovy vozového parku, je podle něj možnost uzavírání dlouhodobých smluv o přepravě na nejméně pět, ale optimálně 10 let, které by pro banky byly dostatečnou garancí návratnosti. S odpovídajícím poklesem výkonů se ČD mohou vyrovnat díky restrukturalizaci především fixních nákladů. Podle ministra je důležité také dokončení zákona o veřejné dopravě. "Ten sice neumíme schválit v období do voleb, ale naší ambicí je připravit po technické stránce zákon tak, aby mohl být novou vládou předložen co nejdříve po volbách," upřesnil Slamečka.

Vláda na svém pondělním jednání schválila mimořádný finanční příspěvek krajům a Českým drahám na ztrátové regionální spoje ve výši 3,2 miliardy korun. Provoz "lokálek" je pro dráhy každoročně ztrátový. Ačkoliv kraje za regionální vlaky loni firmě zaplatily 4,7 miliardy korun, ztráta činila 3,2 miliardy.