Zprávy | Z archivu rubriky


Pokud by se v souvislosti s úterním parlamentním hlasováním o nedůvěře koaličnímu kabinetu premiéra Mirka Topolánka (ODS) uskutečnilo jednání ČSSD a ODS, sociální demokraté by dali přednost jinému šéfovi ODS, než je Topolánek. V rozhovoru pro Českou televizi (ČT) to uvedl znovuzvolený předseda ČSSD Jiří Paroubek. Odůvodnil to tím, že Topolánek se prý v minulosti opakovaně pokoušel ČSSD "oblafnout". "My čekáme na jiného lídra Občanské demokratické strany, s kterým bude možné seriózně jednat," řekl Paroubek. Současně popřel, že se v minulých dnech setkal s Topolánkovým vnitrostranickým rivalem, pražským primátorem Pavlem Bémem, který loni v prosinci s Topolánkem prohrál boj o funkci předsedy ODS. Paroubek rovněž popřel, že by s Bémem "konspirovali". Obecně nicméně poznamenal, že lidsky nemá problém se s Bémem setkávat, protože spolu dva roky spolupracovali na pražském magistrátu.

Paroubek odmítl říci i to, zda v pátek mluvil s prezidentem Václavem Klausem o tom, co by se mělo dít poté, kdyby sněmovna vládě nedůvěru vyslovila. Obecně poznamenal, že ústavní odpovědnost by v takovém případě byla na prezidentovi, jemuž by Paroubek svůj názor na další vývoj sdělil. Zatím nechtěl prozradit ani to, zda by sociální demokraté dali přednost předčasným volbám, nebo řádným příští rok. Klaus v pátek promluvil k delegátům sjezdu ČSSD. Podle očekávání nechtěl komentovat aktuální snahu sociálních demokratů o sesazení vlády, poznamenal nicméně, že v době hospodářské krize by měly všechny významné politické síly demonstrovat svou odpovědnost k zájmům země.

V Národním divadle měla v pátek večer premiéru opera Evžen Oněgin. Na tuto scénu se klasické dílo Petra Iljiče Čajkovského vrací po 15 letech, režisér Andrei Serban mu však vtiskl civilnější podobu, která hrdiny posouvá do současnosti. Zdánlivě banální příběh o neopětované lásce Taťány k Oněginovi, který však skrývá věčné téma lidské osamělosti, konflikt jedinečnosti a uniformity, ideálů a rezignace, se v operní podobě na světových pódiích uvádí už 130 let od premiéry v březnu 1879. Serban pochází z Rumunska, ale již téměř 40 let žije a pracuje zejména v USA. Je žákem slavného Petera Brooka a vedle opery se věnoval také režii činoherní v USA i Evropě. Oněgina inscenoval několikrát, v aktuálním provedení se však prý snažil více proniknout do nitra postav a vysvětlit, proč jednají tak, jak jednají. Inscenace akcentuje rozporuplnost charakterů, jejich nejednoznačnost i rozpaky.

Za dirigentský pult Národního divadla se s Oněginem opět vrací americký dirigent John Fiore. Před čtyřmi lety zde nastudoval Wagnerovu operní tetralogii Prsten Nibelungův a později Pucciniho operu La fanciulla del West. Dvojici inscenátorů doplňují rumunská scénografka Adriana Grandová a český choreograf Petr Tyc. Rámcem inscenace není Rusko 19. století, prostředí se přibližuje současné době. Režisér před premiérou uvedl, že romantických kulis se držel při svých předchozích inscenacích Oněgina, v současné chtěl přiblížit příběh "nám a našim pocitům". Aktualizace také podle něj pomáhá pěvcům, kteří nejsou svázáni romantickým kostýmem a budou mít větší volnost projevu; totéž se týká i choreografie.