Zprávy | Z archivu rubriky


Podle ministra financí Miroslava Kalouska (KDU-ČSL) firma Zbrojovka Vsetín v případě lidoveckého šéfa Jiřího Čunka zřejmě podváděla s cestovními náhradami. Kalousek to řekl v rozhovoru pro Lidové noviny (LN). Uvedl v něm, že Čunek zřejmě pobíral náhrady za cesty, které vůbec neuskutečnil. Jedině tak mohl přijít k částkám, které v auditu jeho majetku uvádí agentura Kroll.

Čunek měl podle šetření firmy Kroll, které si objednal ministr zahraničí Karel Schwarzenberg, v 90. letech lobbovat ve prospěch Zbrojovky Vsetín a jízdy do Prahy na ministerstvo mu tehdy vynesly finance navíc v podobě nedaněných náhrad služebních cest. Agentura tyto informace získala od bývalého ředitele vsetínské Zbrojovky Karla Dančáka. O jak vysoké náhrady se jednalo, Čunek odmítl říct, podle agentury ale mohly vysvětlit rozdíl v příjmech nynějšího vicepremiéra a v částkách, které ukládal na účty v bankách. "V případě Jiřího Čunka by muselo jít o tisíce takových jízd. Ne o desítky. Jinak by statisíce, o kterých mluví pan Dančák, nevydělal," řekl listu Kalousek. Podle LN Dančák Kalouskovo tvrzení označil za nesmysl a po přečtení rozhovoru zváží další postup.

Kalousek už dříve tvrdil, že agentura lže, když naznačuje, že Čunek v 90. letech lobboval na ministerstvu obrany za Zbrojovku Vsetín. Čunek ve firmě tehdy pracoval jako bezpečnostní technik a podle Kalouska, který v té době působil jako náměstek ministra obrany, za projekty vždy lobbovali jen generální ředitelé nebo najatí specialisté.

Průvod téměř pěti desítek folklorních souborů v sobotu roztančil centrum Prahy. Hudebníky, zpěváky a tanečníky v pestrých krojích a úborech po cestě vítaly stovky turistů i Pražanů. Největší potlesk sklidili zřejmě velšští tanečníci v ohnivých kostýmech, přihlížející zaujali také temperamentní Katalánci nebo Švýcaři s tradičními kravskými zvony. Průvodem vyvrcholil druhý ročník mezinárodního festivalu folklorních souborů. Soubory se před polednem vydaly ze Staroměstského náměstí a kolem Prašné brány a Stavovského divadla se vrátily zpět. Na trase se několikrát zastavovaly a předváděly se stovkám diváků, kteří je za to odměňovali spontánním potleskem.

Před Prašnou bránou sklidil největší ohlas velšský soubor The Powderkegs Border Morris Dancers. Tanečníci v ohnivých kostýmech se začerněnými tvářemi předvedli tanec, kterým si v 17. a 18. století přivydělávali farmáři a stavebníci v době, kdy nebylo dost práce. Protože vybírání peněz do klobouku bylo tehdy považováno za nepovolené žebrání, začerňovali si tváře uhelným prachem, aby je nikdo nepoznal. Při tanci bouchali dřívky a zvonili rolničkami. Posluchači si mohli také zajódlovat se švýcarskými a tyrolskými hudebníky, kteří s sebou přivezli velké kravské zvony a alpské rohy. Zaposlouchat se mohli do lotyšských, ruských či portugalských lidových písní. Pozoruhodné byly také temperamentní katalánské skupiny nebo kyperské a řecké tance. Zajímavé bylo rovněž srovnání zvyků a krojů středoevropských a jihoevropských skupin, které do Prahy zavítaly z Polska, Slovinska a Chorvatska.

Na festival se do Prahy sjelo kolem 1300 zpěváků, tanečníků a hudebníků z dvou desítek evropských zemí. Českou republiku zastupoval dětský soubor Vonička, který představil folklor z oblasti Valašska a Slovenska. "Oproti loňsku máme letos dvojnásobnou účast," řekla ČTK zástupkyně pořadatelů Veronika Strnadová. Čtyřdenní setkání pokračuje do neděle.