Zprávy | Z archivu rubriky


Chemický závod Spolana bude možná muset ve středu kvůli stoupající hladině Labe omezit či zcela přerušit výrobu. O tom, zda podnik zastaví výrobu částečně či zcela, bude povodňová komise rozhodovat až těsně před tím, než řeka u podniku dosáhne výše hladiny odpovídající třetímu povodňovému stupni. Povodňová komise podniku v úterý rozhodla, že na potřebná místa byly rozvezeny pytle s pískem. Firma také nechala dokoupit potřebný pomocný materiál jako například polyuretanovou pěnu pro ochranu elektrických spojů a vysoké gumové holínky pro práci ve vodě. Postupně nechala vyčerpat jímky se zaolejovanými vodami a zaměstnanci externích firem začali stěhovat zařízení ze sklepních prostor do vyšších pater budov.

Spolana již provedla toto opatření po povodních v roce 2002. Nechala přenést do vyšších pater chemikálie a nebezpečné látky z přízemních a sklepních prostor. Sklad chloru byl technicky upraven již v roce 2003 tak, aby se mohly poškodit přípojky k pěti zásobníkům, a tím nastat únik chloru. Hasiči Spolany jsou připraveni na zahájení záchranných prací. V roce 2002 zasáhly velkou část podniku ničivé povodně. Jejich následkem byly desítky tun jedovatých látek vyplavených do vody či uniklých do ovzduší. Vedení Spolany muselo po povodních opakovaně čelit kritice vedení i obyvatel okolních obcí a měst i médií, že informovalo o rozsahu povodní i jejích následcích nepřesně a se zpožděním. Od té doby Spolana výrazně zlepšila zabezpečení svého areálu.

Jízdu Pendolinem z Prahy do Ostravy si v úterý poprvé vyzkoušel prezident Václav Klaus. Na třídenní návštěvu Moravskoslezského kraje se rozhodl vyrazit tímto rychlovlakem, který kvůli sérii poruch provází problematická pověst. Klausovi se ovšem v moderní soupravě líbilo a tento druh spojení metropole se severem Moravy spoluobčanům doporučil jako vhodnou alternativu automobilu i letadlu.

Pendolino se sice stalo námětem ironických poznámek, vtipů i písniček, podle Českých drah je ale jejich provoz dlouhodobě spolehlivý. I Klaus hned po nástupu do vlaku musel odrážet dotazy novinářů, zda dojede do cíle bez problémů. "Určitě dojede, jestli to nezakřiknete," poznamenal. Na nádraží v Ostravě-Svinově pak opravdu přijel vlak s prominentním pasažérem po tříapůlhodinové jízdě včas, dokonce o několik minut dříve, než uvádí jízdní řád. Prezident cestoval ve vagonu první třídy, stejně jako ostatní cestující si koupil jízdenku za 600 korun.

Klaus má dojem, že Pendolino získalo pošramocené renomé nezaslouženě. "Nemyslím, že prezidentská cesta to 'vytrhne', ale doufám, že alespoň určitý signál to je. Já bych to každému doporučil, místo aby se 'drkotal' po silnici, aby jel tímto vlakem," uvedl. Přivítal, že dráhy koupily moderní rychlovlaky. "Jestli zrovna tento nebo o kousek jiný, to jsem poslední, kdo by se chtěl do toho vměšovat," dodal prezident.

Jízdu po železnici využívá Klaus už jen málokdy, v mládí to ale bylo jinak. "Doma jsme osobní auto neměli, já jsem si první auto - trabanta - koupil, když mi bylo 33 let. Neboli do 33 let člověk de facto nepřetržitě cestoval vlakem," uvedl Klaus.