Zprávy | Z archivu rubriky


Lékárníkům se nelíbí středeční rozhodnutí vlády, podle něhož klesne po Novém roce marže lékáren u léků z 32 na 29 procent. Podle prezidenta České lékárnické komory Lubomíra Chudoby tím klesnou příjmy lékáren o 15 procent. Až čtvrtině ze zhruba 2200 lékáren prý hrozí krach. Omezí se také dostupnost léků pro pacienty. Ti mohou podle Chudoby počítat s tím, že od ledna si na léky více připlatí. Podle ministerstva zdravotnictví nevidí vláda snížení marží lékárníků jako problém, který by existenčně ohrožoval majitele lékáren. "Česko má jedny z nejvyšších marží v zemích EU. Tímto krokem se přiblíží evropskému standardu," sdělila mluvčí ministerstva Jana Kocová. Dodala, že v Česku je dvakrát více lékáren než v Rakousku. Ministr zdravotnictví David Rath chce snížením marže uspořit ročně 1,5 miliardy, lékárny si podle něj ztrátu mohou pokrýt prodejem doplňkového sortimentu. Náměstek ředitele Všeobecné fakultní nemocnice Jan Bříza považuje snížení marže na léky za výhodu, nemocnice bude moci v daném finančním limitu předepsat více léků. Ušetří rovněž na sankcích za přílišné předepisování, protože se vejde do limitu. Podle děkana první lékařské fakulty Univerzity Karlovy Tomáše Zimy by vláda malým lékárnám měla pomoci a finančně je zvýhodnit, stejně jako jsou již nyní zvýhodněny malé lékařské praxe. Stejný názor má i Chudoba, komora podle něj považuje snižování marže za nejhorší cestu k úsporám výdajů na léky.

Vláda ve středu rozhodla o tom, kudy má vést dálnice D3 z Prahy do Jihočeského kraje. Ze tří variant vybrala takzvanou stabilizovanou trasu, kterou prosazuje i Středočeský kraj. Kabinet tak ukončil vleklé spory, které řadu let oddalovaly výstavbu dlouho plánované dopravní tepny. Dálnice D3 z Prahy přes České Budějovice do Rakouska má měřit 140 kilometrů. V provozu je zatím jen zhruba devítikilometrový úsek nedaleko Tábora. Podle posledních odhadů by dálnice měla být dokončena kolem roku 2020. Trasa D3 byla navržena ve třech variantách. O jednu se zasazoval kraj, o druhou ministerstvo životního prostředí a o třetí ekologové. Žádná ze stran nechtěla své stanovisko změnit. Kraj trval na tom, že nejlepší je stabilizovaná trasa. Podle ní se D3 samostatně napojuje na pražský městský okruh, prochází kolem Jílového, stáčí se na jih a vede Posázavím. Přiklonily se k ní i obce na Sedlčansku, Votičsku a Benešovsku. Ministerstvo životního prostředí ji ale nedoporučilo ani po opakovaném vyjednávání s krajem. Krajští zastupitelé zamítli návrh Lumíra Zenkla a Vojtěcha Vyhnálka, který obhajovalo ministerstvo životního prostředí. Variantu, která počítá s velkým tunelem za Voticemi, považují zastupitelé za nejnákladnější a nejméně vhodnou. Odmítli i třetí variantu Promika, která předpokládá rozšíření silnice I/3 z Mirošovic do Benešova. O stavbu dálnice D3 velmi stojí i Jihočeský kraj. Jihočeský hejtman Jan Zahradník vyzval koncem listopadu představitele největších podniků v kraji, aby podpořili rychlejší dostavbu D3. Špatná dopravní dostupnost je podle něj překážkou pro další rozvoj firem a brzdí příchod investorů.