Zprávy | Z archivu rubriky


Žalobce souhlasí s verdiktem policie, která před měsícem už podruhé odložila případ zatopeného pražského metra při záplavách v srpnu 2002. Za škody, které tehdy v podzemní dráze povodně způsobily, tak nebude s konečnou platností nikdo stíhán. Vyšetřování sice odhalilo stavební závady v metru, lidi podezřelé z obecného ohrožení se však nepodařilo vypátrat. "Rozhodnutí policie jsem přezkoumal a neshledal jsem v něm pochybení," řekl dnes ČTK státní zástupce s tím, že zprávu o výsledku prověřování odešle Nejvyššímu státnímu zastupitelství. Podle údajů dopravního podniku způsobily povodně v metru škodu za téměř sedm miliard korun. Vyšetřování příčin zatopení metra policie poprvé odložila už před dvěma lety. Kauzu pak ale znovu otevřela bývalá nejvyšší státní zástupkyně Marie Benešová. Letos v září policie konstatovala, že ve stanicích metra Florenc, Invalidovna, Náměstí republiky a Můstek byly zjištěny stavební závady. Stavební práce tam prý byly provedeny v rozporu s projektovou dokumentací. Vyšetřovatelům se ale už nepodařilo zjistit, kteří pracovníci se v sedmdesátých letech na výstavbě těchto stanic podíleli. Kromě trestní zodpovědnosti stavebních pracovníků se policie zabývala i podezřením, že zatopení metra mohlo zapříčinit jeho pozdní uzavření. V této souvislosti se prověřovala otázka případné viny pracovníků metra, dopravního podniku a městského krizového štábu. Tuto část policie odložila s tím, že ve věci nejde o podezření z trestného činu.

Zahraniční obchod skončil v září s přebytkem čtyři miliardy korun, což je o 1,6 miliardy lepší výsledek než ve stejném období loňského roku. Zároveň jde o nejvyšší zářijové aktivum v historii České republiky. Oznámil to Český statistický úřad. Obchodní bilance se tak po srpnovém propadu opět dostala do černých čísel, výsledek ale zaostal za očekáváním ekonomů, kteří odhadovali přebytek 7,6 miliardy Kč. Bilance se zlepšila především v obchodě se stroji a s dopravními prostředky. Přebytek s těmito výrobky vzrostl o 4,5 miliard korun, což zapříčinilo především zlepšení obchodní bilance se silničními vozidly o 4,2 miliardy korun, stroji a zařízeními o 1,3 miliardy korun a výpočetní technikou o 1,1 miliardy korun. Zhoršila se naopak bilance obchodu se zařízeními k telekomunikaci a záznamu i reprodukci zvuku (o 2,5 miliardy korun) a s elektrickými zařízeními, přístroji a spotřebiči (o 1,4 miliardy korun). Růst dovozu minerálních paliv o 37,4 procenta ovlivnil hlavně vyšší dovoz ropy (hodnotově o 69,6 procenta, naturálně o 19,1 procenta) a zemního plynu (hodnotově o 53,9 procenta, naturálně o 5,4 procenta). Zářijový výsledek zahraničního obchodu je zklamáním, sdělil ČTK Jan Vejmělek z Komerční banky. Navzdory nižšímu přebytku, než čekal trh, však jde o nejlepší zářijový výsledek v historii samostatné České republiky a podle Vejmělka je příslibem dalšího slušného růstu HDP, tentokrát ve třetím čtvrtletí. "Implikace pro měnovou politiku však nejsou jednoznačně ve směru vyšších sazeb. Vysoká dynamika čistých exportů totiž zvyšuje potenciál ekonomiky," uvedl analytik KB a dodal, že zlepšující se bilance zahraničního obchodu je pozitivní zprávou pro měnu, což tradičně působí prosti růstu úrokových sazeb.

Nošovičtí zemědělci, kteří pěstují zelí na poli, kde chce kraj vybudovat průmyslovou zónu pro jihokorejskou automobilku Hyundai Motor, si z osmi lokalit vybrali náhradní půdu. Jde o 270 hektarový pozemek v okolí Žermanické přehrady na Frýdecko-Místecku, který je vzdálený od nošovických polí asi deset kilometrů, řekl ČTK po schůzce s náměstkem hejtmana Pavlem Drobilem šéf nošovického družstva Jiří Vícha. Podmínkou pro přestěhování ale podle něj budou finanční kompenzace od krajského úřadu za zhoršenou ekonomickou situaci. Drobil připustil, že půjde o desítky milionů korun. Sedmá největší automobilka na světě Hyundai oznámila záměr vybudovat továrnu v Evropě za 30 miliard, podle některých zdrojů dokonce za 45 miliard korun, před několika týdny. Mezi favority na výstavbu továrny je i Česká republika. Hyundai má již svoji divizi KIA Motors na Slovensku. Šéf Hyundaie nedávno navštívil Moravskoslezský kraj, aby si prohlédl lokality pro stavbu továrny. Definitivní rozhodnutí má automobilka oznámit do konce listopadu. Továrna by zaměstnala přímo 3000 lidí. Na severní Moravě by mohla vzniknout kromě Nošovic ještě v zónách v Dolní Lutyni nebo v Mošnově. Pokud se korejská automobilka Hyundai rozhodne umístit novou továrnu do nošovické průmyslové zóny, daruje Moravskoslezský kraj každé domácnosti v obcích Nošovice a Nižní Lhoty na Frýdecko- Místecku 100.000 korun. Kraj by tak lidem kompenzoval dočasné snížení životní úrovně v průběhu stavby. Na nabídce pro celkem 410 domácností by kraj zaplatil 40 milionů korun. Stavba automobilky by mohla začít v únoru nebo březnu příštího roku.