Zprávy | Z archivu rubriky


Poslanci opoziční ODS ani KSČM nebudou ve středu hlasovat v prvním čtení pro vládní návrh státního rozpočtu na příští rok, který počítá se schodkem přes 74 miliard korun. Koaliční kabinet Jiřího Paroubka se proto při schvalování klíčového zákona musí spolehnout na vlastní síly. Podle vyjádření zástupců poslaneckých klubů by ale vláda měla základní parametry rozpočtu prosadit. Pro schválení rozpočtu stačí prostá většina hlasů, koalice přitom ve dvousetčlenné sněmovně disponuje 101 hlasy. Šéf poslaneckého klubu ČSSD Michal Kraus řekl, že nejsilnější frakce bude buď kompletní, nebo bude mít dost hlasů na to, aby rozpočet v prvním čtení prošel. I lidovci a unionisté potvrdili, že vládní představu o hospodaření státu ve středu podpoří a nemají signály, že by některý z jejich poslanců na středeční zasedání dolní komory nedorazil. Předseda komunistických poslanců Pavel Kováčik uvedl, že KSČM rozpočet nepodpoří. Totéž již dříve oznámila ODS. Státní rozpočet počítá s tím, že stát bude v roce 2006 hospodařit se schodkem 74,4 miliardy korun. V prvém čtení sněmovna schvaluje jeho základní ukazatele - tedy celkové příjmy, výdaje a schodek. Po prvním čtení zamíří norma do jednotlivých výborů, které mohou několik týdnů navrhovat změny v příslušných kapitolách. O rozpočtu se rozhodne ve třetím čtení, kdy poslanci hlasují o pozměňovacích návrzích a nakonec i o celém návrhu státního rozpočtu. Závěrečné schvalování se očekává na konci listopadu nebo začátkem prosince. Kdyby sněmovna rozpočet do konce letošního roku neschválila, bude se stát řídit rozpočtovým provizoriem.

Odbory svolávají na 26. listopadu do Prahy demonstraci za přijetí nynějšího návrhu zákoníku práce a proti omezování zaměstnaneckých práv. Očekávají, že se akce zúčastní 25.000 lidí. Potvrdil to předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Milan Štěch. Demonstraci připravuje ČMKOS spolu s Asociací samostatných odborů. Nový zákoník práce vláda schválila proti vůli lidovců. Odbory návrh pracovního kodexu podporují, představitelé zaměstnavatelů s ním nesouhlasí. Chybí jim v něm například možnost dát za určitých okolností výpověď bez udání důvodu s patřičným odstupným. Podle Štěcha není ke zmenšování práv zaměstnanců a odborů žádný důvod. Ohrozilo by to nejméně čtyři miliony občanů a jejich rodinné příslušníky. Šéf ASO Bohumír Dufek míní, že vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem musí být vyrovnaný. Pokud se kodex změní, jsou odbory připraveny změnit demonstraci na podporu v protest. Kdyby se schylovalo ke schválení normy s omezením zaměstnaneckých práv, Česká republika by podle Štěcha směřovala ke generální stávce. Pražské demonstraci budou předcházet mítinky v regionech. Na nich chtějí předáci účastníky s novým zákoníkem blíže seznámit. V Ostravě se setkání uskuteční 26. října. V Brně se bude konat 1. listopadu, v Plzni 8. a 15. v Ústí nad Labem. Termíny shromáždění v Českých Budějovicích a Hradci Králové ještě nejsou známy.

Roční výnos elektronického mýtného by při návrhu výše sazeb, kterou předložilo ministerstvo dopravy, měl činit osm až devět miliard korun. Na diskusním fóru o mýtném to řekl náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek. Sazby definitivně určí svým usnesením vláda. Ministerstvo navrhuje průměrnou sazbu 4,05 koruny na kilometr. Výnos mýtného nahradí peníze, které stát získává z prodeje dálničních známek pro kamiony. V současnosti jich prodá pro vozidla nad 12 tun za 900 milionů korun ročně. Podle Kubínka se budou sazby lišit pro silnice první třídy a dálnice tak, aby cena motivovala řidiče hlavně k využívání dálnic. Ceny jsou jiné také pro den a noc. Sazba kolem čtyř korun za kilometr je zhruba na úrovni Německa, kde se platí v přepočtu 2,88 až 4,48 koruny, a nižší než v Rakousku, kde se sazby pohybují od 4,16 do 8,74 koruny za kilometr. Sazbu kolem čtyř korun očekávali také dopravci a je pro ně v podstatě přijatelná, řekl již dříve mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix. Tendru na elektronické mýtné se zúčastnila čtyři konsorcia. Nejnižší nabídku podalo sdružení Ascom Fela s Damovem a ABD Group, které nabídlo 15 miliard korun. Autostrade je ochotna systém vybudovat a provozovat za 17,5 miliardy, Kapsch za 22 miliard korun. Nejvyšší cenu 33,7 miliardy navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Mýtné by se v ČR od kamionů mělo začít vybírat od roku 2007 nejdříve na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací, později i na vybraných silnicích první třídy.