Zprávy | Z archivu rubriky


Povinnost živnostníků dávat ke každému nákupu nad 50 korun zákazníkovi účtenku se nezmění. Občanští demokraté v pátek ve sněmovně neuspěli se svým návrhem tuto povinnost zrušit. Opatření, které bylo přijato letos na jaře, tak od 1. července vstupuje v platnost. Za nesplnění povinností vydávat účtenky hrozí živnostníkům pokuta až milion korun.

S rozhodnutím poslanců nesouhlasí ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. "Je to tedy horké téma pro jednání s kolegou (ministrem financí) Bohuslavem Sobotkou. Přinejmenším budu požadovat, aby byla platnost (tohoto opatření) posunuta k datu platnosti zákona o registračních pokladnách, tedy k 1. lednu 2007. Podnikatelé by tak do té doby nemuseli ručně vypisovat paragony," řekl dnes ČTK Urban, podle kterého vydávání účtenek živnostníkům výrazně zkomplikuje práci.

"Jde o neúspěšný pokus vlády o boj s šedou ekonomikou. Tato snaha by se měla ubírat jiným směrem, ne bazírovat na takovýchto maličkostech," doplnil prezident Hospodářské komory Jaromír Drábek. Opatření navíc podle něj do jisté míry supluje platnou povinnost prodávajícího vydat paragon na zboží, pokud o to zákazník požádá.

Předseda poslanců ČSSD a sněmovního rozpočtového výboru Michal Kraus ale poznamenal, že Sdružení na ochranu spotřebitelů, zavedení účtenek vítá. "Vítají to veřejně a určitě vědí proč. Protože každý obchodník by měl mít registrační pokladnu nejen proto, aby nešidil stát, ale aby také nešidil spotřebitele. Jestliže bude mít registrační pokladnu, tak je přece úplně jedno, jestli účtenka bude na deset, 50 nebo 1000 korun," řekl.

O zakázce na tisícovku nových armádních nákladních aut za 2,5 miliardy korun kabinet rozhodne na některém ze svých příštích zasedání v průběhu léta. ČTK to řekl mluvčí ministra obrany Andrej Čírtek. Armáda i opoziční ODS zastávají názor, že na vozy nebude třeba vypisovat výběrové řízení, protože podle nich patří mezi strategické zakázky. Zákon to v takovém případě umožňuje.

Jasným favoritem je kopřivnická Tatra. Prosazuje ji jak ministr obrany Karel Kühnl, tak náčelník generálního štábu Pavel Štefka. Tvrdí, že žádná země, která má doma výrobce nákladních automobilů, by je nekupovala pro armádu v zahraničí. Se stanoviskem vojska se tentokrát ztotožnil i stínový ministr obrany Petr Nečas (ODS), který většinou armádu za způsob vypisování zakázek kritizuje. "Za situace, kdy máme jednoho domácího výrobce, který je schopen dodat konkurenceschopný výrobek, tak oslovení jednoho dodavatele je v tomto případě správným krokem," řekl ČTK. Souhlasí i s tím, že projekt je strategickou zakázkou - nákladní automobil této kategorie označuje za "páteř mobility ozbrojených sil". Komunisté by sice také dali přednost Tatře, výběrové řízení by se však podle nich vypsat mělo. Tendr by prý mohl být nastaven tak, aby byl výhodný pro českou ekonomiku. "Lze najít cestu, jak udělat výběrové řízení, aby v něm Tatra Kopřivnice obstála slušně," uvedl místopředseda sněmovního branného výboru Václav Frank.

Úspěchům ČSSD se Stanislavem Grossem v čele 100 dní po sjezdu, který ho zvolil stranickým lídrem, nevěří politologové ani sociální demokraté. Politologové nepovažují Grossovu revitalizaci za možnou a soudí, že je jen otázkou času, kdy z politiky odejde. Socialisté, kteří ho před sjezdem masivně podpořili, se nedávno naopak jednomyslně vyslovili pro premiéra Jiřího Paroubka, protože doufají, že je dovede k volebnímu vítězství.

"Jeho osud je nyní v rukou Paroubka. Když se rozhodne, že jeho sestřelení odloží, pak ještě vydrží," poznamenal ke Grossovu osudu politolog Oskar Krejčí. U Grosse vidí odhodlání v politice zůstat. Považoval by to ale za riskantní pro ČSSD. Dodal také, že Grosse už opustili jeho stoupenci a přátelé a "zařadili se za Paroubka nebo pobíhají po Praze a nevědí, co dělat".

"Podpora Grossovi před sjezdem byla vyjádřením nechuti vůči lídrovi lidovců Miroslavu Kalouskovi," soudí politoložka Vladimíra Dvořáková. Socialisté si nyní, když potřeba tohoto obranného mechanismu pominula, uvědomují, že by jim Gross ve volbách neprospěl. Preference ČSSD rostou díky Paroubkovi a také proto, že ji veřejnost přestala vnímat jako stranu "rozhádaných strejců", dodala.

"Jako předseda se ještě nevyvinul," soudí o Grossovi politolog Zdeněk Zbořil. Šéf ČSSD podle něj patří i přes nízký věk ke staré, odcházející generaci politiků. "Řekl bych, že se ještě vrátí, ale tak za dvacet let," poznamenal k politickým perspektivám šéfa ČSSD.

Za sexuální útoky na téměř 30 žen, vydírání a výtržnictví poslal v pátek ústecký okresní soud Martina Dunu na sedm let do vězení. Muž byl do svého zadržení znám jako výtahový fantom, protože na ženy v řadě případů útočil ve výtahu nebo v jeho blízkosti. Po svém zadržení v listopadu 2003 utekl ze severočeské policejní správy, kam ho policisté přivezli k výslechu. Duna se ke 14 činům doznal.

Soud pro muže, který podle znalců trpí sexuální deviací, nařídil ústavní léčbu. Rozsudek je pravomocný. Obžalovaný i státní zástupkyně se vzdali práva na odvolání. Znalci ve svých posudcích upozornili na to, že sexuální deviace výrazně snížila Dunovy ovládací schopnosti. Bez ústavní léčby by Duna mohl být podle znalců svému okolí nebezpečný.

Duna v pátek řekl, že nad činy nepřemýšlel. "Já jsem to teoreticky ani nepotřeboval dělat, protože mám ženu a děti, ale nemohl jsem si pomoci a pak už se to nedalo zastavit," uvedl. "Je mi to líto," dodal. Kdyby prý mu byla nařízena léčba již dříve, nemusel skutky spáchat. Duna byl v minulosti několikrát trestaný. Muž během deseti měsíců v roce 2003 napadl 28 žen na celém území Čech. Obžalován byl z útoku na 29 žen.

Za sexuální útoky hrozilo obžalovanému osm let. Výši trestu předseda senátu zdůvodnil tím, že se Duna během líčení nikdy ženám neomluvil a lítost projevil až nyní. Řada z jeho obětí zřejmě bude mít celoživotní psychické následky. Soud se tak ztotožnil s návrhem státní zástupkyně.

Hlavní favorit Jan Kopecký s vozem Škoda Fabia WRC zvládl nejlépe exhibiční úvod Rallye Bohemia, šestého dílu mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. Úřadující domácí šampion byl nejrychlejší v divácké supererzetě na okruhu v Sosnové na Českolipsku. Vzhledem k tomu, že vozy nejvyšší kategorii A8 se do oficiálního pořadí rallye, která je součástí Evropského poháru, stejně jako loni nezapočítávají, figuruje v redukovaném pořadí na prvním místě Josef Semerád s mitsubishi. Ten dosáhl na mokré a deštěm kropené trati absolutně třetí čas. Stejně jako dalším jezdcům startujícím později mu pomohlo, že jeho předchůdci postupně čistili trať od největších kaluží a nečistot. Semeráda vedle Kopeckého porazil už jen Václav Pech s Fordem Focus WRC.

"Podobné erzety jsou atrakcí pro diváky, závodit se začne až v sobotu," nepřeceňoval Kopecký svůj čas. Pochvaloval si ale, že správně zvolil pneumatiky na mokrý povrch. "Sice jsem se dostal dvakrát mimo ideální stopu, ale jinak to šlo," řekl Kopecký, jenž byl na Bohemii před rokem nejrychlejší.

V sobotu pokračuje 32. ročník Bohemia rallye osmi rychlostními zkouškami, v neděli na jezdce čekají zbývající čtyři měřené úseky. "Hlavně sobotní erzety jsou krásné a těžké," řekl Kopecký. Připojil se tak například k Pechovi, který předpovídal, že druhý den soutěže hodně napoví o pozdějším vítězi a nejrychlejším jezdci. "Normálně se rozhoduje v neděli, ale tady to bude asi jiné," podotkl Pech.