Zprávy | Z archivu rubriky


Pokud česká armáda nakoupí nákladní automobily Tatra bez výběrového řízení, výrobce konkurenčních mercedesů zřejmě takový nákup vojenské techniky napadne u Evropské komise. Informoval o tom v aktuálním čísle týdeník Euro.

Uskupení Poličské strojírny - DaimlerChrysler, které se snaží prodat armádě nákladní mercedesy, může podle časopisu ve své stížnosti vycházet z evropských norem, podle nichž nejde v případě nákladních automobilů střední kategorie o techniku určenou výlučně k vojenských účelům. V takových případech proto není možné výběrové řízení obejít, a to ani když nákup organizuje armáda. "Přímý nákup bez tendru by evropské normy umožňovaly pouze v případě, že by nakupované vozy měly být opancéřovány nebo vybaveny napevno připevněnými zbraňovými systémy. Tak tomu ale dosud nebylo," uvedlo Euro.

O přímém nákupu asi tisícovky tatrovek pro českou armádu za více než miliardu korun rozhodla loni v květnu tehdejší vláda Vladimíra Špidly. Výběrové řízení se rozhodla nevypsat kvůli tomu, že jde o koupi vojenského materiálu důležitého pro zajištění obrany a bezpečnosti státu. Později ale vznikly pochybnosti, jestli zadáním přímé zakázky neporuší ministerstvo obrany přísné směrnice EU, která pečlivě sleduje rovnou soutěž. Členskému státu, který směrnice poruší, hrozí žaloba u Evropského soudního dvoru a následně poměrně vysoká pokuta.

"Podle mého názoru to vojenské vozidlo je, ale pravidla Evropské unie jsou přísná. Vše musí důkladně posoudit odborníci," řekl Kühnl při dubnové návštěvě kopřivnické Tatrovky. Z důvodů strategických i ekonomických by považoval za logické, aby vojáci používali české vozy. Novými automobily chce armáda postupně nahrazovat především zastaralé Pragy V3S.