Zprávy | Z archivu rubriky


Premiér a úřadující předseda ČSSD Stanislav Gross zrušil čtvrteční jednání koaličních stran. Po návratu z Francie se chce sejít nejdříve s předsedou KDU-ČSL Miroslavem Kalouskem a zvlášť s lídrem unionistů Pavlem Němcem. Koaliční schůzku iniciovali lidovci, podle nichž důsledky nejasných majetkových poměrů Grossovy rodiny ohrožují akceschopnost vlády. Pro politiky ČSSD bylo zrušení schůzky signálem, že Gross se nemíní nechat lidovci zahnat do defenzívy. Kalousek uvedl, že nezná důvody zrušení schůzky. Premiér už v úterý lidovcům vzkázal, že se bez nich obejde.

Po schůzce vládních stran chtěli lidovci k jednacímu stolu přizvat i předáka ODS Mirka Topolánka, který volá po předčasných volbách. S takovým řešením ale většina vládních politiků nesouhlasí.

Belgický politolog Jean-Michel De Waele považuje neschopnost Grosse vyjasnit aféru okolo financování svého bytu a podnikání své manželky za nepochopitelnou. Možná v Česku ještě nedozrál čas na vypěstování zkušených politiků schopných čelit podobným útokům, soudí. Čeští politologové se domnívají, že aféra kolem Grossova bytu pravděpodobně vyzní do ztracena. Je to podle nich dáno právě nepříliš vysokou politickou kulturou v České republice a také tím, že současná vládní koalice zatím ostatním politikům vyhovuje. Podle odborníků politické aféry posledních týdnů zatím české ekonomice téměř neubližují. Investoři by se prý od ČR odvrátili pouze v případě, pokud by bezprostředně hrozil pád vlády nebo zastavení privatizací. Někteří analytici se však domnívají, že politická krize může dočasně oslabit kurz koruny a akcie privatizovaného Českého Telecomu.

Premiér Stanislav Gross ve středu nevyloučil rekonstrukci koaliční vlády. Z jeho vyjádření vyplynulo, že by mohla pokračovat bez lidovců, nebo by ji dále tvořily ČSSD, KDU-ČSL a US-DEU, ale premiérem by byl někdo jiný. Gross současně zdůraznil, že změna v křesle premiéra záleží na sociální demokracii, od níž má mandát. Zdůraznil však, že podobné úvahy jsou nyní "opravdu spekulace". Gross to řekl chvíli předtím, než lidovci oznámili, že navrhne-li sama ČSSD výměnu premiéra, nebude to znamenat konec současné koalice ani politickou nestabilitu. "Nepovažuji nic za vyloučené," řekl Gross v Lyonu, kde ukončil dvoudenní návštěvu Francie. "Ale to jsou věci, které budou rozhodně vyplývat z rozhodnutí sociální demokracie, a sociální demokracie je ta síla, od které já mám mandát," dodal.

"Pokud se někdo rozhodne z vlády odejít, nechť odejde, nic se neděje, nic nemění," odpověděl na otázku, jak si představuje řešení situace. Vyhnul se odpovědi na dotaz, o koho by se vláda bez lidovců opírala. "Předpokládám, že zákony se podporují podle toho, jestli jsou dobré, nebo špatné," řekl. Na otázku, zda z jeho slov vyplývá, že připouští menšinovou vládu, odpověděl: "Ne, nevyplývá z mých slov nic, jenom říkám, že pokud někdo nechce ve vládě být, nikdo ho tam držet nebude."

"Mě samozřejmě zajímá, proč zrovna v době mé nepřítomnosti najednou někdo destabilizuje politickou situaci v České republice. To není standardní chování, není to zodpovědné a to jsou věci, které je asi zapotřebí si vyříkat," řekl. Naznačil, že "časování" událostí "asi vůbec není náhodné". "Každý si volí metody, jaké chce, ten scénář není nový," řekl v narážce na události známé jako "sarajevský atentát", kdy v roce 1997 odpůrci tehdejšího šéfa ODS Václava Klause využili jeho pobytu v Sarajevu k tomu, aby ho doma vyzvali k demisi. Klausovu vládu tehdy definitivně položil odchod koaličních partnerů, tedy lidovců a ODA, z kabinetu. Důvodem bylo falšování sponzorů ODS.

Rakousko plánuje s finanční podporou Evropské unie a investorů urychlit výstavbu dopravní infrastruktury včetně tranzitních tahů do Česka. Vedle dálnice A5 k hraničnímu přechodu Drasenhofen/Mikulov počítá vídeňská vláda s kombinací veřejného a soukromého kapitálu také při modernizaci železničního koridoru od hornorakouského Summerau u hranic s Českem dále na jih alpské republiky. "Stávající plán předpokládá, že stavební práce na summerauské železnici začnou již v příštím roce a projekt by měl být dokončen v roce 2012," uvedl státní tajemník ministerstva dopravy Helmut Kukacka. Bez zapojení soukromého kapitálu by se modernizace tohoto železničního koridoru dokončila až v roce 2017, dodal. Železniční koridor od Prahy po hornorakouský Linec byl zařazen do projektu evropské dopravní sítě TEN. EU tak může uhradit až polovinu nákladů na přípravné práce a pětinu stavebních nákladů, což pro rakouský úsek koridoru znamená částku zhruba 40 milionů eur. Podle Kukacky se představitelé Česka a Rakouska již dohodli, že do léta vypracují společný materiál, aby se oba státy mohly ucházet o finanční podporu Bruselu. Úsek Summerau-Linec je součástí modernizace železniční tratě od severu alpské republiky po Spielfeld na hranicích se Slovinskem. Uskutečnění celého projektu si vyžádá náklady ve výši 950 milionů eur. S kombinací veřejného a soukromého kapitálu počítá Vídeň i při výstavbě dálnice A5 k českým hranicím, jejíž dokončení se očekává koncem roku 2009.