Zprávy | Z archivu rubriky


Za nový začátek česko-ukrajinských vztahů označil dnes český premiér Andrej Babiš svou návštěvu v Kyjevě, kde ho provází početná delegace českých podnikatelů. Při zahájení česko-ukrajinského podnikatelského fóra a následně po jednání s ukrajinským premiérem Oleksijem Hončarukem znovu podpořil územní celistvost a svrchovanost Ukrajiny a reformní kurz nového vedení země. Hončaruk český přístup ocenil a rozhovor s Babišem označil za "jedno z nejproduktivnějších setkání za poslední měsíce". Prezident Volodymyr Zelenskyj pak poděkoval za pozvání do Prahy na schůzku V4 a ocenil stanovisko českého premiéra, že Krym a Donbas jsou součástí Ukrajiny. "Ukrajina je nucena čelit problémům, jako je ruská agrese a ruská anexe Krymu, které jsou pro nás těžce představitelné," řekl Babiš na úřadu ukrajinské vlády. "Přijel jsem s jasným vzkazem podpory ukrajinskému lidu. Nevidíme jiné řešení konfliktu na východě Ukrajiny než obnovu ukrajinské svrchovanosti mírovou cestou," řekl. "Nelegální anexi Krymu ČR neuznává a odsuzuje," dodal český premiér.

České firmy mají zájem o zvýšení vzájemného obchodu s Ukrajinou. Loni dosáhl více než dvou miliard eur. Další kontakty navazují čeští podnikatelé na hospodářském fóru, které se odehrává současně s návštěvou premiéra Andreje Babiše z hnutí ANO v Kyjevě. Několik firem už podepsalo kontrakty na dodávky těžebních strojů nebo výcvik civilních pilotů. Podle viceprezidenta společnosti Škoda Transportation Zdeňka Majera je i šance, že by české tramvaje mohly obnovit kyjevský vozový park a české vlaky by mohly nahradit ruské vozy metra v ukrajinské metropoli.

Dva týdny před spuštěním nového mýta je do systému přihlášeno 234.000 vozidel, což je 51 procent z očekávaného počtu 458.000 aut. ČTK o tom informoval budoucí správce mýtného systému společnost CzechToll. Podle ní registrace v posledním týdnu mírně zrychlily. Stále však hrozí to, že se po spuštění mýta budou na dálnicích tvořit kolony, které u hranic mohou dosahovat několika desítek kilometrů. Malí dopravci, kteří mají ve vozovém parku méně než deset aut, dosud zaregistrovali 37.000 automobilů, což je asi 12 procent z očekávaného počtu. Velcí dopravci přihlásili přes 197.000 vozidel. Podle generálního ředitele CzechTollu Mateje Okáliho je to způsobeno tím, že někteří z malých dopravců začali využívat režim následného placení mýtného, který je vhodný především pro velké dopravní firmy. Podle něj to znamená méně administrativy a také menší náklady na provoz systému. Malí dopravci většinou využívají systém předběžných plateb. "Horší zprávou je, že stále zbývá zaregistrovat více než 200.000 automobilů," dodal Okáli. CzechToll proto znovu varoval před tím, že od prosince, kdy začne nové mýto fungovat, hrozí zejména na hraničních přechodech vážné dopravní komplikace. Podle dopravního modelu, který společnost představila minulý týden, se na některých místech mohou tvořit kolony o délce až 40 kilometrů. CzechToll chce proto ve čtvrtek představit opatření, které by měly kolony zmírnit.