Archiv: Společnost | Krimi


Ve čtvrtek ráno zadržela policie na bruselském letišti českého obchodníka se zbraněmi Dalibora Koppa, který byl obviněn z pokusu nelegálně vyvézt munici do Iráku a byl údajně také napojen na arabské teroristické organizace. Informovala o tom mluvčí Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Blanka Kosinová. Kopp byl vydán na základě mezinárodního zatykače a na jeho zadržení spolupracoval i čeští kriminalisté s Interpolem. Podle mluvčího ministerstva spravedlnosti Petra Dimuna je česká strana ještě do konce týdne schopna požádat Belgii o Koppovo vydání do České republiky. Pokud bude Kopp odsouzen, hrozí mu až deset let vězení. Čeští policisté Koppa zatkli v dubnu 2004 na Znojemsku kvůli plánovanému vývozu munice do Iráku. Při prohlídce jeho firmy objevili linku na výrobu střeliva, kterou obchodník dovezl a provozoval bez povolení. Kopp byl proto stíhán pro trestný čin porušování předpisů o zahraničním obchodování s vojenským materiálem. Soudce Městského soudu Brno na něj ale tehdy neuvalil vazbu, čehož Kopp využil a odcestoval do Libérie. Podle médií se chystal v této a v dalších afrických zemích podléhajících zbrojnímu embargu prodat linku na výrobu těžkého kulometu a několik tisíc nábojů do lehkého děla. Byl zadržen na základě informací Interpolu a byla na něj uvalena vydávací vazba. Z ní byl ale na kauci propuštěn. O Koppův případ se údajně zajímal i americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) a představitelé OSN. Deník Mladá fronta Dnes v červenci 2004 napsal, že Kopp byl údajně napojen i na arabské teroristické organizace. Podle listu jednal s arabskými obchodníky o dodávce zbraní pro militantní palestinské hnutí Hamas. Hospodářské noviny zase v minulosti napsaly, že Kopp hodlal přepravit z Kazachstánu do Česka marihuanu a stovky samopalů.

Kosočtvercová značka s ženskými rty bude v Aši označovat místo, kde lze legálně nabízet sexuální služby. Tabule budou mít, podobně jako dopravní značky, dvě verze. Jedna bude označovat místo, kde zóna začíná a druhá, kde prostor končí, informoval ČTK mluvčí ašské radnice Milan Vrbata. Na označení místa pro nabízení sexuálních služeb se dohodli zastupitelé města, kteří na svém posledním jednání schvalovali novou podobu městské vyhlášky o zabezpečení veřejného pořádku v územním obvodu města Aše. Její součástí je i stanovení místa, kde lze sex nabízet. Tím bude Příčná ulice.

"Cedule bude červeně orámovaný kosočtverec, v němž budou ženské, poměrně masité rty. Konec úseku pro nabízení sexu označí stejná, ale přeškrtnutá značka," uvedl Vrbata. Tabule by se měly v Příčné ulici, která leží mimo obydlenou zástavbu města, objevit zřejmě v průběhu ledna.

Města musela upravit některé vyhlášky, protože podle výkladu ministerstva vnitra není možné určitou činnost zakázat plošně. Vždy musí být například vymezeno místo, kde lze sex nabízet. Města se s návodem ministerstva vypořádávají různě. Většinou posílají prostitutky na periferii. Například v Sokolově ale vymezili zastupitelé vyhláškou místo pro prostitutky před policejní stanici. Skutečná účinnost takových nařízení je ale mizivá. Ve vymezených místech prostitutky stejně nestojí. Aby ale města měla alespoň nějaký nástroj proti pouliční prostituci, podobné vyhlášky přijímají.

Pokud od února příštího roku vznikne na dálnici D1 kalamita, svedou policisté všechny kamiony do odstavných pruhů, aby silničáři mohli silnici upravit. Dohoda policie a správy silnic a dálnic je jedním z výsledků páteční schůzky ministra dopravy Milana Šimonovského s policejním prezidentem Vladislavem Husákem. Dopravní situaci na dálnici D1 dlouhodobě kritizují jak odborníci, tak především samotní řidiči. Ti si nejvíce stěžují právě na řidiče kamionů, kteří v dlouhých kolonách blokují dopravu a při vzájemném předjíždění ohrožují provoz i v dalších pruzích. Havárie kamionů pak často na dlouhé hodiny ochromí provoz na celé komunikaci.

Husák upozornil na to, že řídit a manipulovat se souvislou kolonu kamionů je pro policisty nejen velmi obtížné, ale také nebezpečné. Na druhou stranu upřesnil, že kamiony by v odstavných pruzích měly strávit maximálně desítky minut, dokud neprojedou údržbářské vozy. Vzhledem ke složitosti úkolu se chce ministerstvo i policisté nejdříve inspirovat v Německu a Rakousku a režim zavést asi od února příštího roku.

Husák zatím neuvažuje o zřízení speciálního celostátního útvaru dálniční policie na D1. Spíše chce posílit dálniční oddělení, kde policisté spadají pod příslušné kraje. V současné době je na dálnici pět takových oddělení, v každém slouží 25 policistů. Ti mají ale kromě samotné dopravy na starosti také kriminalitu u benzinových pump a na odpočívadlech. Policejní prezidium proto chce oddělení personálně posílit. Příležitost nastane podle Husáka po vstupu Česka do Schengenského prostoru na podzim 2007. V tu dobu totiž na hraničních přechodech ztratí uplatnění řada policistů, kteří by doplnili stavy právě na D1. Policisté také dostali od ministerstva dopravy k dispozici asi sedm dosud uzavřených odpočívadel, kam budou moci svádět provoz při silničních kontrolách nebo v případě havárie.