Archiv: Ekonomika | Finance


Míra nezaměstnanosti v květnu proti předchozímu měsíci dále klesla a je nejníže od června 2009. Podíl lidí bez práce se snížil o 0,4 procentního bodu na 8,2 procenta, oznámilo ministerstvo práce a sociálních věcí. Pokles odpovídal očekávání analytiků. Hlavní zásluhu na zlepšování situace mají sezonní práce, zvýšená poptávka po nových zaměstnancích v průmyslu a nepochybně také větší zájem o odchod do předčasného důchodu, řekl ČTK analytik ČSOB Petr Dufek. Oživení ekonomiky začíná být podle něj stále více vidět i na trhu práce. Pro Svaz průmyslu a dopravy ale nejsou čísla květnové nezaměstnanosti důvodem k přílišnému optimismu. Průmysl, zaměstnávající 40 procent ekonomicky aktivních lidí, nechystá v příštích měsících výrazný nábor pracovníků.

Podle premiéra Petra Nečase (ODS) znamená snížení nezaměstnanosti také nižší tlak na veřejné rozpočty. "Co ale považuji neméně potěšitelné je, že také o téměř pět procent vzrostl počet volných pracovních míst. To je v mnoha ohledech mnohem důležitější indikátor, než pouze pokles evidovaných nezaměstnaných," řekl ČTK Nečas. Lídr opozice Bohuslav Sobotka (ČSSD) podotkl, že za poklesem jsou sezónní práce a spuštění projektu veřejně prospěšných prací. "Nezaměstnanost je v řadě regionů stále ještě vysoká," dodal. Míru nezaměstnanosti vyšší než republikový průměr vykázalo 43 okresů.

V době, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček, dalo ministerstvo nejvíce práce nejdražším právníkům. Úřad měl přitom požadavky na právní služby rozdělovat čtveřici vybraných firem. Většinu práce zadávalo ministerstvo dopravy advokátní kanceláři Weil, Gotshal & Manges, píše sobotní Mladá fronta Dnes (MfD). Odvolává se na zprávu Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), která podle listu velmi kritizuje způsob stavění silnic a popisuje, kde utíkají peníze. Podle NKÚ stála hodina služeb Weil, Gotshal & Manges 4800 korun, tedy o 1300 korun více než u ostatních tří firem, s nimiž mělo v rámci velké zakázky ministerstvo uzavřenou smlouvu. Nejdražší kancelář získala v této zakázce od ministerstva a podřízeného Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 209 milionů z celkových 272 milionů korun, píše deník. Podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského dostala Weil, Gotshal & Manges 79 milionů z celkových 117 milionů Kč. "Uváděná částka za hodinu právních služeb je cenou stanovenou na základě provedeného otevřeného zadávacího zařízení," řekl MfD mluvčí. Šéf advokátní kanceláře Karel Muzikář vysvětluje sazbu složitostí a náročností kauz. Zpráva NKÚ se podle deníku pozastavuje také nad tím, jakým způsobem ŘSD připravuje stavbu dálnic. Podle zprávy vzrostly od roku 2006 do roku 2010 náklady u 23 staveb o více než polovinu. Prodražení způsobují například chyby v projektu. Kontroloři kritizují také způsob zadávání zakázek, nelíbí se jim malý počet uchazečů či rozdělení zakázek na menší.