Archiv: Ekonomika | Business


Český exportní průmysl táhne dolů nedostatek pracovníků a nasycenost evropského trhu s auty. Schopnost exportérů přijímat nové zahraniční zakázky je vyčerpaná, jelikož nemají kde nabírat nové zaměstnance na navyšování výroby. Růst vývozu se tak podle analytiků bude v příštích měsících pohybovat kolem nuly. Zahraniční obchod podle ekonomů již letos nebude tahounem české ekonomiky jako v uplynulých dvou letech. "Podobně jako průmyslová výroba i zahraniční obchod naráží na limity vlastních možností i možností na straně odbytu," řekl hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

Export v červnu dosáhl téměř 315 miliard korun, což je nejvyšší hodnota v letošním roce. "Z meziročního pohledu jde dokonce o mírný nárůst, a červnová hodnota vývozu tak pozitivně překvapila. Dynamika zahraničního obchodu totiž od začátku letošního roku zpomalovala. Díky vyšší červnové hodnotě je však celková hodnota exportu v první polovině roku na obdobné úrovni jako v rekordním minulém roce," dodal hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler. Rostoucí příjmy českých domácností navyšují poptávku po zahraničním zboží. "Výsledkem je výrazně vyšší dynamika růstu dovozu před vývozem, což zhoršuje celkovou bilanci zahraničního obchodu. České firmy by se měly více zaměřit na potřeby tuzemského trhu a využít vyšší kupní síly Čechů k rozvoji nových produktů a služeb," dodal hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Počet lidí, kteří začínají podnikat, klesl v posledních sedmi letech o třetinu. O podnikání ztrácejí zájem všechny věkové skupiny obyvatel s výjimkou mladých lidí do 30 let, jejichž zájem o podnikání naopak výrazně roste. Ti tvoří téměř polovinu nových podnikatelů. Vyplývá to ze statistik, které poskytla ČTK společnost CRIF. Zatímco v roce 2010 bylo mezi 85.000 novými fyzickými osobami podnikateli 15.000 mladých lidí do 30 let, loni bylo mezi 58.000 novými podnikateli více než 27.000 lidí do 30 let. Počet začínajících mladých podnikatelů tak vzrostl za sedm let o 80 procent, zatímco počet nových podnikatelů ve věku od 31 let klesl o více než polovinu. "Nová generace mladých lidí má zcela jiný přístup k životu a práci, než měla generace jejich rodičů," uvedla analytička CRIF Věra Kameníčková. Zajímavé je podle ní to, že vztah mladých lidí k podnikání se vyvíjí opačně než u zbytku populace. Čím jsou lidé starší, tím je úpadek zájmu o podnikání zřetelnější, dodala.

Ve věkové skupině do 30 let začalo loni podnikat o 80 procent více fyzických osob než v roce 2010, ale ve věkové skupině od 31 do 40 let to bylo už o 53 procent lidí méně než o sedm let dříve. Ve skupině 41 až 50 let činil pokles 57 procent, ve skupině 51 až 60 let se počet nových podnikatelů snížil o 63 procent a v nejstarší věkové skupině o 68 procent. Ochota mladých lidí podnikat roste v jednotlivých krajích nerovnoměrně.