Obraz malířky Toyen Zbytek noci byl vydražen za 13,2 milionu Kč

Obraz malířky Toyen nazvaný Zbytek noci z počátku jejího surrealistického období se na nedělní aukci v Praze vydražil za 13,2 milionu korun. Stal se tak sedmým nejdraže prodaným dílem v aukci v Česku. Obraz se začal prodávat za vyvolávací cenu 13 milionů korun. I s aukční přirážkou, která je 20 procent, dá nakonec kupec za obraz 15,8 milionu korun. Aukci společně pořádaly Galerie Kodl a Akční síň Vltavín. Obraz nazvaný Zbytek noci z roku 1934 dlouho zůstával v pražské soukromé sbírce, vystaven byl naposledy v 60. letech a podle historika umění Karla Srpa je "esencí surrealismu". Obsahuje stěžejní motivy i formální přístupy surrealismu. Má neobyčejně silnou emotivní hodnotu, jíž vyjadřuje souhra iluzivního prostoru stírajícího hranici mezi nebem a zemí, ve kterém se kutálejí osamostatněné oči, a vertikální hnědé plochy připomínající kůru stromu, vyjevující nejrůznější náznaky lidských postav, napsal Srp v odborném posudku k dílu. Toyen (1902 až 1980) patří k umělcům, jejichž díla se na českém aukčním trhu prodávají za nejvyšší ceny. Loni na jaře se její obraz Spící prodal za 20 milionů korun, i s aukční přirážkou kupec zaplatil 23,2 milionu korun. Druhým loni prodaným dílem Toyen je obraz Smutný den, který se vydražil za 12 milionů korun. I tento obraz je v první desítce nejdráže prodaných děl.

Na aukci také za 3,2 milionu kupec na telefonu vydražil dílo Emila Filly z roku 1924 nazvané Zátiší. Jeho vyvolávací cena byla 2,9 milionu korun, i s přirážkou bude Fillův olej nového majitele stát 3,8 milionu korun. Obraz si ve Fillově ateliéru vybral jeho přítel Otto Gutfreund, v jehož pozůstalosti byl dodnes. Za 2,3 milionu korun se dále vydražil obraz Václava Špály Pyšely, jehož vyvolávací cena byla 1,2 milionu korun. K prodeji je dále olej Františka Muziky z roku 1922 Krajina v Braníku za 3,9 milionu korun. Podle Srpa jde o dílo z autorova období, které je dnes již téměř nedostupné. Většina obrazů z raného Muzikova období je dnes součástí státních sbírek.

Autor: Peter Gabaľ