Související články

V Ostravě tvoří Portugalci, nadchla je zeleň ve městě

24-07-2012

V Ostravě od poloviny července tvoří dva umělci z Portugalska. Výtvarníka Pedra Cunhu a performerku Marii Sophii Xavierovou nadchl nedávný festival Colours od Ostrava a především to, že je industriální město ve skutečnosti tak zelené. Své pocity přenášejí do děl, která v moravskoslezské metropoli vytvářejí. ČTK to řekla manažerka Industrial Gallery. Právě tam si umělci vytvořili svůj ateliér, kde ke tvorbě využívají více médií - malbu, kresbu, sochy, video či fotografii. S podobným projektem dvojice cestuje po světě. Takto už tvořili v New Yorku a po Ostravě mají v plánu vyrazit do Brazílie a pak do Číny. Náklady na jejich český pobyt hradí ostravská galerie. "Do projektu dávají svou invenci. My dodáváme vše ostatní. Za to nám pak zůstane část děl," řekla majitelka galerie Šárka Hrdá.

Lidé si v Ostravě poprvé mohli prohlédnout opravovaný Plynojem

01-05-2012

Doslova v obležení Ostravanů a dalších návštěvníků se ocitla ostravská Dolní oblast Vítkovice. Největší český brownfield a národní kulturní památka se zpřístupnila veřejnosti u příležitosti dne otevřených dveří strojírenského holdingu Vítkovice Machinery Group, řekla ČTK jeho mluvčí Eva Kijonková. Lidé tak měli i ojedinělou možnost prohlédnou si objekt Plynojemu, který se právě proměňuje v multifunkční centrum pro více než 1500 lidí. "Bylo příjemné potkat lidi, kteří v areálu pracovali ještě v době, kdy byl Plynojem funkční, a dnes neskrývali překvapení z toho, v co se objekt proměňuje. Veřejnosti se oficiálně otevře někdy na podzim, ale chtěli jsme lidem dát jedinečnou příležitost vidět i budoucí zákulisí a technické zázemí vzdělávacího centra, která už pak nebudou mít možnost vidět," uvedla Kijonková.

Za přeměnou Plynojemu stojí architekt Josef Pleskot. Podle jeho návrhu zůstala zachována původní ocelová konstrukce Plynojemu tak, aby historická hodnota bývalého zásobníku plynu zůstala neporušena. Světlo se do objektu dostane shora proskleným vrchlíkem, kromě toho byla jedna čtvrtina obvodového pláště vyřezána a nahrazena sklem. Z objektu je také prosklený průhled na Vysokou pec číslo 1, která se před časem zpřístupnila turistům.

Nákladové nádraží Žižkov je znovu kulturní památkou

08-03-2012

Ministerstvo kultury opět prohlásilo nákladové nádraží Žižkov kulturní památkou. Památkový odbor MK tak rozhodl již 21. února. Informovalo o tom sdružení Tady není developerovo, které se o záchranu nádražní budovy zasazuje. Proti rozhodnutí se může odvolat vlastník objektu, který tak již v dřívějším řízení učinil. V tom případě by pak o památkové ochraně nádraží rozhodovala jako odvolací orgán už sama ministryně kultury Alena Hanáková (STAN). Podle jejího dřívějšího vyjádření je památková hodnota budovy "nesporná". Majitel objektu, tedy firma společnost Žižkov Station Development, rozhodnutí obdržela 28. února a od té doby běží patnáctidenní lhůta, ve které se může odvolat, sdělili ČTK pracovníci památkového odboru MK.

Nejstarší sedačková lanovka v ČR vede na Pustevny již 72 let

03-03-2012

Před 72 lety, 4. března 1940, zahájila provoz nejstarší sedačková lanovka v ČR i Evropě, která vede v Beskydech z Ráztoky na Pustevny. Lanovka byla několikrát rekonstruována a v roce 1987 zde začala jezdit zcela nová a delší lanová dráha. Návrh lanovky na Pustevny vznikl po odstoupení pohraničí a vzniku protektorátu v roce 1939, na jehož území byly Beskydy jedinými horami s nadmořskou výškou nad 1000 metrů. Jednolanová dráha s převýšením 304 metrů se stavěla jen dva měsíce v zimě 1940, kdy mrazy dosahovaly téměř minus 30 stupňů Celsia. Začátkem roku 1987 se rozjela zcela nová lanovka na delší a výškově členitější trase. Délka se zvětšila na 1637 metrů a převýšení na 400 metrů. Lanová dráha jezdí celoročně a je hojně využívána v létě turisty a v zimě lyžaři.

Technické muzeum otevřelo další výstavní sál s obřími modely

09-12-2011

Národní technické muzeum v Praze (NTM) otevřelo svůj šestý výstavní sál. Od pátku si mohou zájemci ve druhém patře prohlédnout model Nových Vítkovic, jednu z nejvýznamnějších památek industriálního dědictví v České republice, dále model cukrovaru a modelové kolejiště. Mezi exponáty je také rám s nápravami a hnacím ústrojím osobního automobilu Škoda Octavia z let 1959-1964, motocykl BMW Hradní stráže a model krovu chrámu sv. Víta v Praze. Do příštího roku postupně přibudou ještě objekty směrem k dolu Hlubina a v okolí vysokých pecí číslo 4 a 6.