Férové květiny dostanete i v českých obchodech, ne však se známkou fair trade

Ilustrační foto: Kristýna Maková / Český rozhlas - Radio Praha

Dnes se slaví Světový den pro fair trade. Každoročně připadá tento den na druhou květnovou sobotu. A jelikož máj je lásky čas a právě v tomto období obdarovávají lidé své milované často květinami, rozhodla jsem se blíže podívat na to, jak je to s řezanými květinami na českém trhu. Odkud pocházejí? A jakou roli hraje spravedlivý obchod v květinovém byznysu?

Foto: oficiální stránky organizace Na Zemi
Fair trade, neboli spravedlivý obchod, je založen na certifikaci, která zaručuje, že výrobky a potraviny z rozvojových zemí nejsou výsledkem otrocké nebo dětské práce. Právě naopak, jsou produkovány lidmi pracujícími v důstojných podmínkách, ve kterých není ohroženo jejich zdraví, ani životy. A navíc, lidé dostávají za svou práci adekvátní finanční odměnu.

Do povědomí Čechů se již dostala informace, že fair trade se týká potravin a rukodělných výrobků nebo produktů textilního průmyslu. Fair trade certifikace se ovšem objevuje i v dalších odvětvích, mezi které patří i pěstování a prodej řezaných květin.

Na podrobnosti o výhodách, které má fair trade pro zákazníky, jsem se zeptala Veroniky Bačové, koordinátorky fairtradových projektů z Ekumenické akademie:

Veronika Bačová,  foto: Kristýna Maková / Český rozhlas - Radio Praha
Proč by si měli zákazníci chtít koupit fairtradovou květinu? Jaké to má pro zákazníky benefity? A jaké pro producenty?

„Když si koupíme fairtradovou květinu, máme jistotu, že lidé, kteří tuto květinu pěstovali a posléze připravovali k transportu do Evropy, nebyli ve zvýšené míře vystavování pesticidům, nebyli pesticidy ohroženi na zdraví. Samozřejmě s nimi pracují, dbá se ovšem na ochranu jejich zdraví, také na dodržování pracovní doby.

Když si spotřebitelé, tedy my, koupíme květiny s certifikací fair trade, kromě toho, že nám udělají radost, proto, že jsou pěkné a že jim byla věnována dostatečná péče, dostaneme s nimi zároveň další bonus. Tím je vědomí, že za to, že si můžeme dopřát luxus mít čerstvou květinu z Afriky, nikdo nezaplatil svým zdravím, nebo když to trochu přeženu, tak i životem, protože důsledky dlouhodobé práce na farmách mohou být opravdu až fatální.“

Certifikace fungují na principu uzavřeného řetězce, certifikovaný musí být každý článek

Ilustrační foto: Kristýna Maková / Český rozhlas - Radio Praha
Férové květiny se tedy dají ve světě koupit. Otázkou je, jestli se k nim má šanci běžný český zákazník vůbec dostat. Více již prozradí Michaela Krobová, spolumajitelka férového květinářství v Praze:

„Nakupování fairtradových potravin je už zaběhnuté. Fairtradové květiny existují také, ale téměř nikdo o tom neví. Je to škoda. Navíc, v České republice je to úplně v plenkách.“

Je pro vás složité fair trade květiny získávat a nakupovat? Odkud je vůbec berete?

„Ano, je to poměrně hodně složité. V České republice není žádný dodavatel, který by měl certifikaci. Existují ještě další dvě certifikace, které také budoucím zákazníkům garantují původ rostlin a způsob, jakým byly vypěstovány.

Michaela Krobová,  foto: Kristýna Maková / Český rozhlas - Radio Praha
Všechny certifikace pro květiny, tedy i ta fairtradová, fungují na principu uzavřeného řetězce. To znamená, že certifikovaný musí být nejen producent, ale i ten, kdo od producenta nakupuje a dál někam přepravuje, dálé také velkoobchod, který vše dodává do květinářství. Pak teprve jsou splněny všechny podmínky proto, aby si mohl květinář, který je na konci takového řetězce, dát ve svém obchodě na rostliny, které prodává, cedulku fair trade.

Je vám tedy určitě jasné, že takový proces je hodně složitý. U nás se ho navíc nemůžeme účastnit, protože neexistuje prostřední článek, tedy velkoobchod, který by měl fairtradovou certifikaci. V současnosti tedy vše fungujeme tzv. na dobrém slově, a to tak, že při objednávání květin si zjistím, z jakých farem lze vybírat. Vím, které farmy jsou certifikované a přednostně objednávám květiny z těchto farem. Když nám květiny dorazí do obchodu, označíme naší vlastní značkou ty z certifikovaných farem. Taková značka říká našim zákazníkům, že je máme z férové farmy. Nemůžeme si ale dovolit na ně dát přímo značku fair trade.“